HASTER - Utgjæring Svaberg IPA - FWK

Krøll & Øl

Norbrygg-medlem
Oppdagelsen jeg nettopp gjorde, gjør at innlegget vel minst like gjerne skulle vært postet i "Største Brygge-Tabber-Tråden" . . . (3 x Rødme-Fjes-Emojier)

Greia handler om Dobbel Batch Svaberg IPA Fresh Wort Kit, satt til gjæring på en 55 Liter Fermzilla Tri-Conical for 11 dager siden og ifølge oppskrift skal tørr-humles tre dager før tapping - altså idag, siden gjæringstiden er satt til 14 dager.

OG ble målt til 1,061 mot 1.060 ifølge oppskriften og som angir FG til 1,010. Mitt problem er at SG nå måler 1,022 og vurderte opprinnelig et innlegg vedrørende. Ny gjennomlesning av oppskrift avslører at det skulle vært tilsatt 2 pk. Lallemand BRY-97 (American West Coast Ale Yeast) Pr. BATCH - Altså 4 pk. totalt !!! Mens jeg kan ikke huske å ha pitchet mer enn to pakker og ikke fire (Trippelt Rødmefjes igjen !). Og nettopp her ligger vel ganske sikkert forklaringen og ganske riktig finner jeg 4 pk. tørrgjær av rett sort + humle i kjøleskapet . . . Vet dog at korrekt type gjær ble pitchet.

Hva gjør jeg ? Kanskje vel optimistisk å drømme om svar på selveste nyttårsaften og utsetter derfor tørr-humlinga til i morgen. Bør jeg tilsette mer gjær (har som nevnt 4 pk. liggende) og forlenge hele gjæringsforløpet og tørr-humle på et senere tidspunkt ? Tviler vel på at jeg bør både tørrhumle og pitche mer gjær samtidig ? Har mulighet for å vil uansett gjøre dette tilnærmet oksygenfritt.

Ønsker alle et Godt Nytt År, men selvsagt Spesielt Masse Ekstra til den eller de som orker å svare ! :p

Takker for svar Steinar, så du mener at humla like gjerne kan få en fire-fem dager mer enn hva oppskriften sier da altså ?
Nyanser her egentlig. Uten å vite mer enn det du skriver så vil jeg tenke at det går helt fint. De to ferskeste tørrhumla øla har jeg tilsatt humla sammen med gjæra og det ble liggende i ei uke før jeg tappa. Så lenge du minimerer eksponering for luft vil det nok gå fint. Humla med fersk gjær drar det nok ned til forventet FG.

Tjaa, venter vel uansett til i morgen antagelig, men var vel faktisk nesten "regel" for IPA før - med tørrhumling langt tidligere i gjæringsforløpet vel ?

Tjaa, venter vel uansett til i morgen antagelig, men var vel faktisk nesten "regel" for IPA før - med tørrhumling langt tidligere i gjæringsforløpet vel ?
For at gjæren skal fremdeles ha nok å fordrive tid med til å bruke opp tilført luft ved åpning og tilsetning av humla. Det er bedre med en god pale ale enn en ødelagt IPA. Du bestemmer selv. 1.022 er en høy FG. Jeg hadde sjangset her med å hive på mer gjær og humle samtidig.

Tilbake
Topp