Hastespørsmål!

Hei, føler jeg kuppet tråden litt her nå. Blir siste innspill fra meg hva gjelder hydrometer. Kan evt ta det på PM, mye bra info og tips.

målte temp til 20,4 og sa meg fornøyd med det.

stakk fingern ned i glasset for å få ut litt vann når jeg målte igjen i dag får å få bort kurven. Største problemet er vel at i mitt tilfelle har jeg ingen referanser over vannspeilet, og lysbrytningen rundt menisken gjør det alltid litt trøblete. Skal ha litt mindre vann neste gang jeg sjekker.

takk for tips om merke, skal sjekke det.
kan forøvrig se ut som papiret på innsiden er fuktig i et lite område. Mulig det påvirker hvis det kommer inn fuktighet. Kan ta resten på PM hvis du har mer å komme med så kan TS få hjelp ang hans problemer.
Hvis papiret er fuktig er hydrometeret kaputt...
 
Kan forøvrig melde at jeg foretok en liten kalibrering i går kveld. Lagde 3 standard sukkerløsninger og leste av alle tre hydrometrene. Et forbehold er nøyaktigheten på kjøkkenvekta vår, skal lage nye løsninger neste gang jeg er innom jobb og kan gjøre det på lab-vekt.

av de tre gjorde det rimeligste hydrometeret det best, var jevnt over nærmest og hadde det mest lineære avviket. Da blir det enklere å korrigere avlesninger.

må som sagt gjentas med standard-løsninger som er veid opp på en skikkelig vekt.
 
Tilbake
Topp