Hefeweiz

Sånn helt vilt trist spm:
Bavaricum for første gang:

Må/bør en weiz stå å godgjøre seg i 14dager etter flasking?
Eller kan/bør dette konsumeres så fort det er karbonert? (Flasket med 8,5g sukker står på 25-26c for å få øl til påske.

Blir det bedre med 14dagers lagring ?

Åpnet en flaske nå etter 5dager på flaske: smakte jo farlig godt... Noen her med erfaring på weiz? Blir det enda bedre med lagring?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sånn helt vilt trist spm:
Bavaricum for første gang:

Må/bør en weiz stå å godgjøre seg i 14dager etter flasking?
Eller kan/bør dette konsumeres så fort det er karbonert? (Flasket med 8,5g sukker står på 25-26c for å få øl til påske.

Blir det bedre med 14dagers lagring ?

Åpnet en flaske nå etter 5dager på flaske: smakte jo farlig godt... Noen her med erfaring på weiz? Blir det enda bedre med lagring?

Weissbier er ferskvare. Ingen grunn til å vente!

Weissbier er ferskvare. Ingen grunn til å vente!
Jeg brygget en hefe til mitt eget bryllup for snart tre år siden. Den var tre uker gammel når den ble servert og selv syntes jeg den ikke var klar til det. Smakte veldig gjær av den. En måned derimot, det fungerte helt perfekt. Men det spørs også helt på gjæren...

Jeg brygget en hefe til mitt eget bryllup for snart tre år siden. Den var tre uker gammel når den ble servert og selv syntes jeg den ikke var klar til det. Smakte veldig gjær av den. En måned derimot, det fungerte helt perfekt. Men det spørs også helt på gjæren...

3068 Er skaperen av denne weiss. Skal sjekke grundigere etter gjærpreg. Synes ikke det er fremtredende pt. Skal uansett spare noen flasker :)

Aha! Jeg mener å huske 3068 også har en lei tendens til å BLÅSE av toppen på gjæringskaret. Husk blowoff og god headspace! ;)

Gjæret ut på 6dager.. (FG) lot den imidlertid stå i obligatoriske 14. Syyk aktivitet.. brukte en blowoff ned i en bolle med starsan. Greit med headspace er nok absolutt fornuftig..
Eneste knotet jeg opplevde med denne var et heftig meskeskjema med "mye raster".. men helt klart artig å brygge..[emoji847][emoji1308][emoji481]

Tilbake
Topp