Hei. jeg er nybegynner som trenger sårt litt hjelp med oppskrift Extract Brygg

Hei. Som tittel sier, så trenger jeg litt hjelp med oppskrift for extract.

Har ikke brygget med dette før, å hadde tenkt å gå i gang sammen med om kompis. Men lysten er større en kunnskapen. :samenvol:

Har sett igjennom mange av de oppskrifter som ligger under prisbelønt. men for meg som uerfaren, så virker dette litt vanskelig å sette sammen med bare extract..

Hadde lyst til å lagen en Lys Ale, med middels til lav IBU. Ca 60 liter ferdi øl

Det jeg tenkte å bruke som basis er en kanne med  Maltekstrakt lys, 15 kg hos Petit. men er sterkt i tvil hva annet jeg skall kjøpe
(gjær, Humle, spraymalt, osv) :help: Kunner vært aritig å  bruke forskjellig gjær til hver dunk (20 liter)

Lttt om utstyret jeg har.

100 liters koker 3600W (SS)
40 liters kjele (ALU)
25 liters kjele (ALU)
6 stk Cornelius 19 liter med tilhørende koblinger
6  kg Co2 med regulator
Spiral kobberkjøler
+++

Takknemlig for all hjelp :skaal2:

Hilsen Tor Andreassen (Nybegynner)
 
Velkommen til forumet :biersmile:

Forstår jeg deg rett hvist jeg tror du har brygget en del før, men bare benyttet deg av ferdige ølsett?

Ved ekstrakt brygging bruker du ekstrakten til å oppnå ønsket OG, å tilsetter spesialmalt og humle for smaken.

Spesialmalten anbefales å bruke for å få fram maltfylde som man ofte mangler i ekstrakt brygg.
Denne trenger ikke å meske, du bare knuser den lett, å har den i en maltpose (BH-pose), for så å ha den i en kjele med vann som du sakte varmer opp til ca.75C (må ikke noe over dette, siden du da vil trekke ut uønskede smaker).
Så tar du ut posen, å skyller den med varmt vann for å få ut noe mer smak.

Så tilsetter du maltekstrakten å koker opp vørteren.
Når vørteren koker, kan du tilsette humlen du skall bruke.
Jo lengre man koker humlen jo mer bitterhet trekker du ut, men koker da bort smak og aroma
Så man tilsetter humle ved starten for bitterhet å i slutten for smak og aroma.