Hei. jeg er nybegynner som trenger sårt litt hjelp med oppskrift Extract Brygg

Hei. Som tittel sier, så trenger jeg litt hjelp med oppskrift for extract.

Har ikke brygget med dette før, å hadde tenkt å gå i gang sammen med om kompis. Men lysten er større en kunnskapen. :samenvol:

Har sett igjennom mange av de oppskrifter som ligger under prisbelønt. men for meg som uerfaren, så virker dette litt vanskelig å sette sammen med bare extract..

Hadde lyst til å lagen en Lys Ale, med middels til lav IBU. Ca 60 liter ferdi øl

Det jeg tenkte å bruke som basis er en kanne med  Maltekstrakt lys, 15 kg hos Petit. men er sterkt i tvil hva annet jeg skall kjøpe
(gjær, Humle, spraymalt, osv) :help: Kunner vært aritig å  bruke forskjellig gjær til hver dunk (20 liter)

Lttt om utstyret jeg har.

100 liters koker 3600W (SS)
40 liters kjele (ALU)
25 liters kjele (ALU)
6 stk Cornelius 19 liter med tilhørende koblinger
6  kg Co2 med regulator
Spiral kobberkjøler
+++

Takknemlig for all hjelp :skaal2:

Hilsen Tor Andreassen (Nybegynner)
 
Velkommen til forumet :biersmile:

Forstår jeg deg rett hvist jeg tror du har brygget en del før, men bare benyttet deg av ferdige ølsett?

Ved ekstrakt brygging bruker du ekstrakten til å oppnå ønsket OG, å tilsetter spesialmalt og humle for smaken.

Spesialmalten anbefales å bruke for å få fram maltfylde som man ofte mangler i ekstrakt brygg.
Denne trenger ikke å meske, du bare knuser den lett, å har den i en maltpose (BH-pose), for så å ha den i en kjele med vann som du sakte varmer opp til ca.75C (må ikke noe over dette, siden du da vil trekke ut uønskede smaker).
Så tar du ut posen, å skyller den med varmt vann for å få ut noe mer smak.

Så tilsetter du maltekstrakten å koker opp vørteren.
Når vørteren koker, kan du tilsette humlen du skall bruke.
Jo lengre man koker humlen jo mer bitterhet trekker du ut, men koker da bort smak og aroma
Så man tilsetter humle ved starten for bitterhet å i slutten for smak og aroma.
Jeg bruker å la bitterhumle koke i ca.60min mens smak å aroma tilsetter jeg i 5-10 min ved slutten eller ved start av nedkjøling.
Man kan også tilsette bitterhumlen i slutten av kokingen, å vil da oppnå mye mer aroma og smak, men man trenger da mye støre mengde med humle for å oppnå ønsket IBU.

Selv kan jeg anbefale cascade, men det finnes mange andre gode humlesorter.

For å hjelpe deg med utregningen av oppskriften anbefaler jeg www.beercalc.dk
Her kan du skrive inn oppskriften, å den regner automatisk ut OG, FG, IBU, EBC, % +++
Her finner du også mange oppskrifter du kan benytte.

Hvist du skall regne om en oppskrift fra allgrain til ekstrakt, bytter du bare ut basismalten med ekstrakt, så du får ønsket OG, å trekker spesialmalten som nevnt over.

Til en pale ale kan du f.eks prøve

Lys maltekstrakt til ønsket OG
600g Münchener karmellmalt hel EBC 120

80g Cascade A6.7%  (60min)
60g Cascade A6.7%  (10min)
60g Cascade A6.7%  (ved start av nedkjøling)

(A) står for alfasyre, å angir hvor mye bitterhet det er i humlen, jo høyere andel jo bittrere humle.
tiden er hvor lenge det skall koke.

Dette skall gi ca.
EBC:13
IBU:25

Ellers vil jeg annbefale deg å kjøpe moderne hjemmebrygging, den har gitt meg mange gode tips å opplysninger.
 
Takk for kjapt svar :clap:

"Forstår jeg deg rett hvis jeg tror du har brygget en del før, men bare benyttet deg av ferdige ølsett?"

Jeg har satt en del maltbrygg, men det er en del år siden. Har kvern, mesketank, silmanifoil å alt som trengs til det. men i forbindelse at dette skulle vere en introduksjon til brygging for en kamerat av meg, så mente jeg det var greit å begynne med extract. Selv om jeg peronlig ikke har annen erfaring med det en de første misslykkede bryggene fra ferdige ølsett. Har du et godt tips til gjær for denne ??  Gjær valget er vel kanskje mitt største svakkhet

Takknemlig hilsen Tor Gunnar
 
Hvist det skall vere enkelt bør du gå for en tørgjær fra en bra produsent.
Har ikke mye erfaring med tørgjær selv, brukte den so fulgte med når jeg startet med ølsett, ellers har jeg gått over til flytende.
Tror de skall vere greie alle som du får kjøpt hos vin og bar og petit agentur
Bare les litt på de forskjellige, å velg en som passer din stil :brygging:
Hvist ikke er det mye å velge mellom i den flytende avdelingen.
Må si det samme her, les  deg til en som høres grei ut etter ditt ønske.
Har ikke altformye kunskap om de forskjellige typene gjær, har stortsett bare bestilt en som passer stilen jeg skall lage, å ellers høres grei ut.

kan vere greit å bruke en som har høy flokulasjons evne, så er det lettere å få et klart øl.
Er altid fint når man skall vise seg fram :beersmiley:
 
Helt enig med Steinarja her. Man bruker maltekstrakten til kjernen av ølet og bruker evt noen andre malttyper som smakssettere. Spesialmaltene trenger man bare lage 'te' av mens noen andre basismalter, f eks münchnermalt, må 'delmeskes'. Også en slags tebrygging, bare på vanlig mesketemperaturer og ikke 75 gr..

15 kg gir forresten veldig mye øl, jeg ville delt dette opp og brygget mindre mengder. Slik kan man eksperimentere med forskjellige spesialmalter, humletyper og gjærtyper.
 
15 kg gir forresten veldig mye øl, jeg ville delt dette opp og brygget mindre mengder. Slik kan man eksperimentere med forskjellige spesialmalter, humletyper og gjærtyper.

Det var det som var litt av tanken. har tre forskjellige bryggekjeler,  en masse palstbøtter på 25 liter å fat nok til 280 liter.

Men, igjen. de forskjellig valgene er vanselige, men.. Hvor feil kan det gå om jeg bruker litt forskjellige gjær å humletyper??
Hadde og lyst å lagen en Weissbier. Har ikke kjølekapasitet til å lage en lager nå. må nok invistere i et myye større kjøleskap..

Trenger såklart ikke bruke ALLE 15 kg på en gang, men hadde vært morro å lage litt forkjellige øl. men jeg får vel bare plukke litt vilkårlig fra utvalget hos Petit eller olbrygging.. å så  :amen: en masse

men takk igjen

Tor G
 
Vel, hvor feil det kan gå kommer jo helt an på hva man lager. Jeg ville først og fremst sett på hva man kan bruke maltekstrakten til, og hva slags øl man ønsker. For oppskrifter kan man generelt sett erstatte hovedmalten (pils eller pale malt) med maltekstrakt. Hvis du taster inn en ønsket oppskrift inn i www.beercalc.dk (lag evt en konto der), så kan du etterpå i beercalc bytte ut basismalt med maltekstrakt, og så justerer du ned mengden inntil du havner på ca samme OG. Etter at man har sammensatt vørteren (som består av maltekstrakt, vann og evt 'te' laget av spesialmalt) så bare fortsetter man som med vanlig maltbrygging.

Humle: for bitterhumle kommer det ofte ikke så nøye hvilken humle man bruker. Gjerne en med høy alfa slik at du trenger mindre. Bitterheten kan likevel oppleves litt forskjellig fra humletype til humletype.

Aromahumle: her kan du leve deg ut og sette preg på ølet.

Gjær: gjerne tilpasset øltypen. Men faktisk så kommer dette ikke alltid like nøye. Prøv evt forskjellige typer tørrgjær, som Danstar Nottingham eller SafAle sine.

Det er bare å spørre hvis du vil vite mer, det er det forumet er til for ;)
 
Hei;

jeg lurer også på noen av de samme tingene. Jeg vet ikke om dette svarer på alle spørsmålene, men jeg fikk veldig god hjelp av han karen her.

http://www.youtube.com/watch?v=daCvVxvQzCM
 
Det var et oversiktlig og vellaget klipp! Kul sang også helt på slutten: 'Beer is good!'

Lars har forresten skrevet en artikkel om ekstraktbrygging, artikkelen finner man øverst på siden under 'Artikler', eller bare klikk her.
 
Tilbake
Topp