Har hadde i utgangspunktet planlagt å brygge kölsch for å teste et par tyske humler, men der jo at forskjellen ikke er veldig stor til pils.
11-12°C gjæring vs 14-16°C gjæring. Jeg må sjekke kjellertemperaturen foreløpig ligger den på 16 grader og gjæren vil vel dra den opp et par grader under stormgjæringen i gjæringskaret.
Uansett lurer jeg på modningen (lagringen). Her vil ølet stå i samme temperatur som under gjæringen. Pr. nå ca 16 grader, men det vil synke litt utover høsten. Også Kölsch anbefales å lagres kaldt, antakelig har jeg ikke mulighet til å lagre kaldere enn 12-14°C. Mitt spørsmål er om det er vesentlig forskjell på pils og Kölsch om modningen gjøres på denne temperaturen?
Jeg kan selvfølgelig flytte både gjæringskar og flasker ut i en garasje eller utebod. Gjæringskaret kan kontrolleres med et varmebelte, men det er vanskeligere med flasker.
For tråden sin del velger jeg å lenke til
@Holmentoppen sitt blogginnlegg. Er det godt nok for en norgesmester, bør det holde for de fleste av oss.
Mange hjemmebryggere har respekt for oppgaven det er å lage et øl helt uten sikkerhetsnett. Ingen vegg av malt eller humle. Ingen funk fra aromatisk gjær. Bare rene, delikate smaker av pilsnermalt og et hint av blomstereng fra edle mellomeuropeiske humler. Alle feil blir avslørt. Først av alt...
www.holmentoppen.no
Legger også inne oppskriften til
@Jørgen O som han også vant NM 2020 med.
drive.google.com