Nybegynner med pils

Hei!

Hadde jeg tenkt å brygge en overraskelse til fatters bursdag. Han er glad i pils og ikke så mye annet, men jrg har lyst å hjelpe han å utvide horisonten fra de litt "trøtte" kommersielle pilsene fra butikkhylla.

Som evig hoptimist går det som regel i humlerike ales her i huset og jeg er totalt nybegynner på pils og lager. Trenger derfor råd og tips.

Er det noen som har en veldig god baseoppskrift jeg kan ta utgangspunkt i?

Kriteriet er at ølet må være rent og mest maltdrevet og altså kun relativt forsiktig innslag av humle. Ønsker gjerne litt innslag av feks carapils eller annet, men i hvilke mengder? Humleprofil er jeg også blank på, da det i mine øl gjerne er more is more.

Har også mulighet til å gjære på temp.steg og-eller under trykk.

PS. Vet at det ligger oppskrifter overalt på nettet, men det er hyggeligst med råd herfra.

På forhånd takk!
 
Kan jo i all beskjedenhet anbefale denne. Året hjemmebrygg 2019. Oppskriften er allikevel bare et lite stykke på veien til en god pils. Prosessen er det viktigste. Kan du gjære på 10-12 grader, er det det beste. Ingen grunn til å bruke trykk eller heving av temperatur før helt mot slutten. Jeg pleier å øke til 15-16 grader på dag 18 omtrent i et 3 ukers forløp. Og bruk nok gjær.
 
@Holmentoppen sin oppskrift viser hvor viktig er selve prosessen og bryggeren. Pilsmalt og en dæsh av edelhumle i riktige hender = NM vinner.

Rent, maltdrevet og forsiktig humla øl høres ut som en vienna lager.

Det kan være en god ide å bruke tørrgjær, så slipper du stress med massiv starter, oxygenering osv.
 
@Holmentoppen Takk; denne skal jeg prøve meg på! Du stikker ikke om i løpet av gjæringsprosessen? Gjør aldri det selv, men jeg gjærer jo som regel ut på halve den tida med alegjær.

@Vladimir Bruker som regel alltid tørrgjær. Enkelt og greit for mitt bruk.

Takk til begge for tilbakemelding!
 
Lenge til faderens bursdag?