Nybegynner med pils

Hei!

Hadde jeg tenkt å brygge en overraskelse til fatters bursdag. Han er glad i pils og ikke så mye annet, men jrg har lyst å hjelpe han å utvide horisonten fra de litt "trøtte" kommersielle pilsene fra butikkhylla.

Som evig hoptimist går det som regel i humlerike ales her i huset og jeg er totalt nybegynner på pils og lager. Trenger derfor råd og tips.

Er det noen som har en veldig god baseoppskrift jeg kan ta utgangspunkt i?

Kriteriet er at ølet må være rent og mest maltdrevet og altså kun relativt forsiktig innslag av humle. Ønsker gjerne litt innslag av feks carapils eller annet, men i hvilke mengder? Humleprofil er jeg også blank på, da det i mine øl gjerne er more is more.

Har også mulighet til å gjære på temp.steg og-eller under trykk.

PS. Vet at det ligger oppskrifter overalt på nettet, men det er hyggeligst med råd herfra.

På forhånd takk!
 
Kan jo i all beskjedenhet anbefale denne. Året hjemmebrygg 2019. Oppskriften er allikevel bare et lite stykke på veien til en god pils. Prosessen er det viktigste. Kan du gjære på 10-12 grader, er det det beste. Ingen grunn til å bruke trykk eller heving av temperatur før helt mot slutten. Jeg pleier å øke til 15-16 grader på dag 18 omtrent i et 3 ukers forløp. Og bruk nok gjær.
 
@Holmentoppen sin oppskrift viser hvor viktig er selve prosessen og bryggeren. Pilsmalt og en dæsh av edelhumle i riktige hender = NM vinner.

Rent, maltdrevet og forsiktig humla øl høres ut som en vienna lager.

Det kan være en god ide å bruke tørrgjær, så slipper du stress med massiv starter, oxygenering osv.
 
@Holmentoppen Takk; denne skal jeg prøve meg på! Du stikker ikke om i løpet av gjæringsprosessen? Gjør aldri det selv, men jeg gjærer jo som regel ut på halve den tida med alegjær.

@Vladimir Bruker som regel alltid tørrgjær. Enkelt og greit for mitt bruk.

Takk til begge for tilbakemelding!
 
Lenge til faderens bursdag?
Ved siden av prosessen, som Holmentoppen beskriver over her, er kaldlagring kanskje den viktigste faktoren i en vellykket pils... Omtrent ingen vits i å smake på pilsen med under 3 ukers lagring... etter 2-3 måneder derimot... :)
 
Lenge til faderens bursdag?
Ved siden av prosessen, som Holmentoppen beskriver over her, er kaldlagring kanskje den viktigste faktoren i en vellykket pils... Omtrent ingen vits i å smake på pilsen med under 3 ukers lagring... etter 2-3 måneder derimot... :)

2,5 måned. Det er tatt til etterretning i forkant :)

Og den får nok bein i gå på her hjemme uansett! ;)

En ting til: Jeg pleier å legge de fleste fat, men denne går på flaske. Er 6g sukker pr liter ok utgangspunkt på pils? Og det er vel i tilfelle greit å la gjæren jobbe med sukkeret før kaldlagring?

Så om jeg følger @Holmentoppen sin gjæringsoppskrift over tre uker, flakser - ei uke/ti dager i romtemp - og deretter kaldlagring?
 
Sist redigert:
2,5 måned. Det er tatt til etterretning i forkant :)

Og den får nok bein i gå på her hjemme uansett! ;)

En ting til: Jeg pleier å legge de fleste fat, men denne går på flaske. Er 6g sukker pr liter ok utgangspunkt på pils? Og det er vel i tilfelle greit å la gjæren jobbe med sukkeret før kaldlagring?

Så om jeg følger @Holmentoppen sin gjæringsoppskrift over tre uker, flakser - ei uke/ti dager i romtemp - og deretter kaldlagring?
Pleier å legge meg på 7g/L på pils og regner 8-14 dager til karbonering før kaldlagring så da ligger du rimelig likt med min prosedyre..
 
Bruker dere gelatin på fata med pils? Testa det nå på ett av de som står i kjøla. Stått kaldt nå i 6 uker og fortsatt ganske uklar.
 
@Vladimir Bruker som regel alltid tørrgjær. Enkelt og greit for mitt bruk.
Bare et tips - hvis du velger å bruke w-34/70, så koster en pose 10-20kr mindre hos Strømmen enn hos konkurrentene.

Pleier å legge meg på 7g/L på pils og regner 8-14 dager til karbonering før kaldlagring så da ligger du rimelig likt med min prosedyre..
Er ikke 7g/l litt for mye? Kaldtgjæra lager inneholder (ihvertfall i teorien) mye kullsyre fra selve gjæringen. Eller flasker du varmt øl (etter diacetylrast)?

Bruker dere gelatin på fata med pils? Testa det nå på ett av de som står i kjøla. Stått kaldt nå i 6 uker og fortsatt ganske uklar.
Jeg har brukt gelatin mange ganger, men kun på ales. Funka helt fantastisk, men av og til fikk jeg øl som ikke ville klarne - uten at jeg vet hvorfor. Ser ut at du var uheldig - 6 uker er veldig mye. Gelatin trenger som regel ikke mer enn 1-2 dager.
 
@Holmentoppen Takk; denne skal jeg prøve meg på! Du stikker ikke om i løpet av gjæringsprosessen? Gjør aldri det selv, men jeg gjærer jo som regel ut på halve den tida med alegjær.

@Vladimir Bruker som regel alltid tørrgjær. Enkelt og greit for mitt bruk.

Takk til begge for tilbakemelding!
Har aldri stukket om noe øl noen gang. Tørrgjær fungerer bra. Et greit kompromiss mellom temperatur og mengde er 3 pakker på 12 grader for en normalbatch på 22-24 liter. Kaldere gjæring krever mer gjær.
 
Sist redigert:
Har aldri stukket om noe øl noen gang. Tørrgjær fungerer bra. Et greit kompromiss mellom temperatur og menge er 3 pakker på 12 grader for en normalbatch på 22-24 liter. Kaldere gjæring krever mer gjær.

La meg på en batch på 15l (til gjæring). Da bør jeg hive oppi to pakker?
 
Bruker dere gelatin på fata med pils? Testa det nå på ett av de som står i kjøla. Stått kaldt nå i 6 uker og fortsatt ganske uklar.
Med lagergjær blir alltid ølene krytallklare her hos oss. Har en Helles som vi drikker av nå. Den er karbonert med sukker i fatet – og er helt transparent. Ingen andre tilsetninger enn Protafloc og Clarex. Kan det være kuldetåke du opplever?
 
Med lagergjær blir alltid ølene krytallklare her hos oss. Har en Helles som vi drikker av nå. Den er karbonert med sukker i fatet – og er helt transparent. Ingen andre tilsetninger enn Protafloc og Clarex. Kan det være kuldetåke du opplever?

Jeg har brukt gelatin mange ganger, men kun på ales. Funka helt fantastisk, men av og til fikk jeg øl som ikke ville klarne - uten at jeg vet hvorfor. Ser ut at du var uheldig - 6 uker er veldig mye. Gelatin trenger som regel ikke mer enn 1-2 dager.

Ser at jeg ordla meg litt uklart (heh).. Jeg tilsatte gelatin i går, etter at fatet har stått kaldt i seks uker uten at ølet er klarnet. Sjekker på onsdag og ser om det har skjedd noe. Er gjæret med Diamond, som i følge Lallemand skal ha "high flocculation". Så det er jo litt rart ja.
 
Er ikke 7g/l litt for mye? Kaldtgjæra lager inneholder (ihvertfall i teorien) mye kullsyre fra selve gjæringen. Eller flasker du varmt øl (etter diacetylrast)?
Jeg CC'er aldri, roter ikke med gelatin og flasker ølet romtemperert etter diacetylrast ja... Mens fruen var under utredning for Cøliaki begynte jeg med Brewers Clarex i gjæringa og det har jeg fortsatt med... fungerer hver gang :) 7g/L er en slags standard hos meg på lyse øl som gjerne er litt tørre..
 
Jeg tilsatte gelatin i går, etter at fatet har stått kaldt i seks uker uten at ølet er klarnet. Sjekker på onsdag og ser om det har skjedd noe. Er gjæret med Diamond, som i følge Lallemand skal ha "high flocculation". Så det er jo litt rart ja.
Kan melde tilbake om at ølet er svært klart og velsmakende nå. Så da tilsatte jeg prompt gelatin i de fem andre fata med pils som er gjæret med Diamond.
 
Fomler med tanken på å lage min første pils selv. Vil det være en fordel med en dæsj hvete og melanoidin for munnfølelse? Jeg tenkte å bruke Perle da jeg har det liggende, men har også noe Mittelfruh - kan de kombineres med godt resultat?
 
Tilbake
Topp