Da nærmer det seg bryggedag og første forsøk på pils. Det ble 8% Munich og resten pilsnermalt, jeg angret i det jeg gikk ut døra på bryggebutikken at jeg ikke kjørte 100% pilsnermalt. Ikke fordi jeg har noen formening om det ene eller det andre, men at jeg nettopp kunne ha hatt en formening dersom jeg hadde kjørt kun pilsnermalt, samt at jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg på typeriktigheten for en Pils når man inkluderer Munich. Perle og Mittelfrüh til 25 IBU, EBC = 8, OG = 1.050.
Vi snakker egentlig om ganske små nyanser her. Du trenger ikke bekymre deg for typeriktigheta. Men brygg gjerne et brygg med 100% pilsnermalt, så har du den erfaringa som referanse.
Pils er jo forøvrig ikke én type. Drikker du en Lederer og en Urquell ved siden av hverandre, blir det nokså klart

. Egentlig er det vel et flytende kontinuum der de ulike typene glir over i hverandre nokså sømløst. Den viktigste pilstypen er God Pils

. Men skal du delta i konkurranser må du sjølsagt gire deg inn på å møte kravene i definisjonen.
Når jeg snakker om prosenter her - og ellers - utelater jeg det som jeg regner som sjølsagt, nemlig at det er vanlig å legge inn et par prosent syrna malt for å dra ned pH'en i mesken (og videre i prosessen), som vil bli liggende for høyt om du ikke gjør noe for å få den ned. Men man
må ikke ha med syrna malt; man kan bruke syre (mjølkesyre og/eller fosforsyre) i stedet. Det er bare praktisk med det syrna maltet.