Hel malt

Jeg har lyst å prøve å brygge helt fra grunnen av med å knuse malten selv siden jeg har kvern. Men finner bare pakker med ferdig knust malt. Har ikke lyst å kjøpe en hel sekk. Er det noen som vet om en norsk nettside som selger ølsett med hel malt?
 
Om du får smaken på allgrain, så er det særdeles praktisk å ha noen sekker med basemalt, som pale malt og maris otter, i hus. Da er det veldig kjapt og greit når man kommer til butikken, trenger bare å måle opp litt spesialmalt, kjøpe noe gjær og humle, så er alt klart. I nettbutikk kan man velge mellom knust malt og hel malt, ihvertfall hos Bryggselv så vidt jeg husker. Oppskriften til settene ligger på hjemmesiden forresten.
 
Du trenger jo nørvendigvis ikke bestille hele sekker for å få hel malt, sjøl om det er noen kroner å spare på det....

Tar du f.eks. utgangspunkt i denne Kølsch-oppskriften bestiller du 4,4kg pilsnermalt og 0,4kg hvetemalt og spesifiserer at den skal være hel. I Bryggselv sitt tilfelle bør du også spesifisere at de skal pakkes hver for seg, siden hvete må ha en mindre innstilling på mølla for å bli knust..

I samme slengen bestiller du en 100g pose Hallertau Mittelfruh og et par pakker Lallemand Køln-gjær ( Vet det ikke er det som står i oppskriften, men tørrgjær takler postgangen bedre enn ferskgjær og Lallemand sin gir en god Kølsch)

Voila...du har nettopp bestilt deg et ølsett der du kan kverne malt, veie opp humletilsetninger og gjøre ting fra scratch..

Du sitter riktignok igjen med 37g Mittelfruh, men der klemmer du lufta ut av ziplockposen og legger det i frysen til neste gang du skal brygge...

I samme slengen ville jeg bestilt med gjærnæring og protafloc dersom du ikke har det liggende fra før... Da har du denslags til mange brygg fremover..

Ikke så vanskelig dette vel?:)
 
Sist redigert:
Her finner en oppskriftene til alle Bryggselv sine sett. Bare å kjøpe inn uknust malt i henhold til oppskrift, så har du "ølsett med hel malt".

 
Jeg har lyst å prøve å brygge helt fra grunnen av med å knuse malten selv siden jeg har kvern. Men finner bare pakker med ferdig knust malt. Har ikke lyst å kjøpe en hel sekk. Er det noen som vet om en norsk nettside som selger ølsett med hel malt?
På Vestbrygg har de ferdige sett stående i butikken. Disse er ferdig kvernet.
Men det går helt fint å bestille settet ukvernet dersom man ønsker det:

OBS: man kan be om å få ølsettet med ukverna malt, dersom man har mølle sjølv. Skriv ein kommentar om dette når du bestiller.

Jeg vil tippe at de aller fleste brygge butikkene har samme løsning.
 
På Vestbrygg har de ferdige sett stående i butikken. Disse er ferdig kvernet.
Men det går helt fint å bestille settet ukvernet dersom man ønsker det:



Jeg vil tippe at de aller fleste brygge butikkene har samme løsning.
Supert for jeg har lyst å kjøpe ølsett med hel malt.
 
Siden du har kvern, men vil bruke sett: Kjøp ikke sett der du ikke får hele oppskrifta. Har du oppskrifta, har du muligheta til å lære noe om hvordan de ulike maltsortene, eller kombinasjoner av dem, fungerer. Og etter hvert vil du sikkert, hvis brygginga tar av litt, få lyst til å begynne å lage dine egne oppskrifter, og legge deg opp et eget maltlager.
 
Siden du har kvern, men vil bruke sett: Kjøp ikke sett der du ikke får hele oppskrifta. Har du oppskrifta, har du muligheta til å lære noe om hvordan de ulike maltsortene, eller kombinasjoner av dem, fungerer. Og etter hvert vil du sikkert, hvis brygginga tar av litt, få lyst til å begynne å lage dine egne oppskrifter, og legge deg opp et eget maltlager.
Du har skjønt det, det er der jeg er på vei nemlig. Å lage både andres og mitt eget. Jeg har lyst til å gjøre alt fra bunnen av siden jeg har investert i alt utstyr samt sjarmen med det. Nå blir utfordringen å bli kjent med utstyret. Jeg går for BIAB. (Enn så lenge)
 
Tilbake
Topp