Helt fersk

Hei! Har akkurat satt mitt første øl, en kölsch. Laget det på søndag. i dag er det onsdag og ser fortsatt ingen bobler i gjærlåsen. Er ganske bekymret for dette. Ting som jeg mener jeg kan ha gjort feil er at jeg tilsatte gjæren i bøtta før jeg tilsatte ølet. Da var det bare litt desinfiseringsmiddel i bøtta. (skum) helte ølet på med en gang. Ser at bøtta spenner seg opp, men ikke noe action i gjærlåsen. Har sjekket at det ikke er noe lekasje. Ser også forresten at det ligger et lag med grums øverst i bøtta, har den sunket? Har også målt sukkerinnholdet i dag, og det ser ut som 30. er dette litt lite? glemte å måle mens jeg brygget.
den står i et vinskap på 16 grader.

Burde jeg tilsette mer gjær?

Setter stor pris på all hjelp!
 

Vedlegg

  • IMG_4348.JPG
    IMG_4348.JPG
    94,6 KB · Sett: 177
Jeg er også helt fersk, men prøver meg likevell. :) Hva var forventet OG? En SG på 30 etter noen dager høres bra ut, og skum i bøtta er et sikrere tegn på gjæring enn bobler i gjærlåsen. Du kan kanskje øke temperaturen med et par grader om en dag eller to når stormgjæringen har gitt seg og temperaturen i gjæringskaret går ned. :)
 
Hei! Har akkurat satt mitt første øl, en kölsch. Laget det på søndag. i dag er det onsdag og ser fortsatt ingen bobler i gjærlåsen. Er ganske bekymret for dette. Ting som jeg mener jeg kan ha gjort feil er at jeg tilsatte gjæren i bøtta før jeg tilsatte ølet. Da var det bare litt desinfiseringsmiddel i bøtta. (skum) helte ølet på med en gang. Ser at bøtta spenner seg opp, men ikke noe action i gjærlåsen. Har sjekket at det ikke er noe lekasje. Ser også forresten at det ligger et lag med grums øverst i bøtta, har den sunket? Har også målt sukkerinnholdet i dag, og det ser ut som 30. er dette litt lite? glemte å måle mens jeg brygget.
den står i et vinskap på 16 grader.

Burde jeg tilsette mer gjær?

Setter stor pris på all hjelp!
Gratulerer med en ny hobby og velkommen til forumet!
Mitt første brygg var også en Kølsch!
(prøver å svare på spørsmålene dine i kronologisk rekkefølge)
Ikke vær bekymret, det gjærer i bøtta di, ingen av disse bøttene er 100% prosent tette!
Du skriver at du tømte gjæren i først ved et uhell(?), vil ikke tro dette har noe å si!
Så kommer læreren i meg fram, 30 hva? Du måler sukkerinnhold med en Oechslevekt og da bør du skrive 1.030. ( ikke kritikk :))

Hvilken gjær brukte du?
Hva er forventet OG og FG?
 
Hvorfor ikke?
Er det ikke meningen at luften skal ut der da? Det er vel eneste måten å få det ut uten at det kommer potenselt "skitten luft inn". Hvis ikke er det ikke mye vits med gjærlås i det hele tatt fremfor en vanlig tett boks.

Hvis ikke popper vel lokket av til slutt - sett at det gjærer normalt.
 
Hos meg ligger den bare oppå og tetter ikke igjen i det hele tatt. Blir mer som et deksel for støv og diverse som ellers ville falt ned i gjærlåsen.
 
Er det ikke meningen at luften skal ut der da? Det er vel eneste måten å få det ut uten at det kommer potenselt "skitten luft inn".
Vil vel ikke komme "skitten" luft inn i gjæringsbøtta med mindre det atmosfæriske lufttrykket er større enn trykket inne i bøtta, noe jeg tviler veldig sterkt på at det er :p
 
Vil vel ikke komme "skitten" luft inn i gjæringsbøtta med mindre det atmosfæriske lufttrykket er større enn trykket inne i bøtta, noe jeg tviler veldig sterkt på at det er :p
Men poenget her er vel at gjærlås en skal slippe luftoverskuddet ut, og med en kork på gjærlåsen funker den vel ikke?!
Vannet i gjærlåsen er jo kork nok (les: beskyttelse) det.
 
Men poenget her er vel at gjærlås en skal slippe luftoverskuddet ut, og med en kork på gjærlåsen funker den vel ikke?!
Vannet i gjærlåsen er jo kork nok (les: beskyttelse) det.
Nå er det jo ikke akkurat en forsegling den røde toppen. Den klarer ikke å holde trykket fra gjæringen inne. Om så, så vil den poppe av lenge før lokket på bøtta går. tover det, er jeg enig i at vannet er nok beskyttelse i seg selv. Eneste grunn måtte vel være for å unngå at partikler legger i gjærlåsvannet, i fare for at det kan suges tilbake i bøtte når man feks flytter på bøtta.
 
Vil vel ikke komme "skitten" luft inn i gjæringsbøtta med mindre det atmosfæriske lufttrykket er større enn trykket inne i bøtta, noe jeg tviler veldig sterkt på at det er :p
Hvis man ikke har vann i gjærlåsen, og det ikke blir noen trykkforskjell mellom innsiden og utsiden av gjæringskaret, vil det ved dffusjon komme inn luft og du kan i teorien utsette ølet for oksydering. Dette har kanskje ikke så stor praktisk betydning i vår sammenheng, men for noe som skal stå lenge tror jeg det helt klart har noe å si.
 
Tilbake
Topp