Herms 75 liter

bjojoi

Norbrygg-medlem
Hei, vi skal lage et lite bryggeri i borettslaget for litt sosial brygging. Siden hele gjengen er nybegynnere så havner ansvaret for utforming av bryggeriet på mine skuldre. Håndverkere er det nok av så jeg tenkte vi skulle lage et oppsett med Herms. Både elektrisk og metallsløyd skal gå smertefritt. Det vi ikke selv har av verktøy eller tilgang til er ikke verd å ha.

I kjelleren min så har jeg stående en 25 liter herms som jeg har bygd av litt diverse ting, men når vi skal opp på 75 liter så er det en del småting som blir uaktuelt. Det jeg ser for meg som det minst aktuelle er å løfte en kjele med 75 liter væske i.

På mitt 25 liters anlegg så har jeg en hyttekjele på 25 liter fra biltema hvor jeg har satt inn en coil og et element på 2,8kw. Jeg har et 38 liters igloo som meskekar og en standard 37 liters kjele på en 3,5kw induksjon. Det hele styres med en Sestos PID.

Er det noen andre der ute som har bygget større oppsett med Herms som kan komme med tips til hva de har gjort og evnt bommerter så jeg kan i størst mulig grad unngå dette hos oss?

Jeg er ikke fastlåst på 75 liter bare så det er sagt, men jeg får nok ikke gjennomslag for å kjøpe en ferdig maskin. Da har vi ikke noe DIY prosjekt,
 
Regner med at det ikke er HERMS'en som skal opp til 75 liter, men at det er meskekjelen som skal være 75L.
Det finnes to ytterpunkter mht HERMS.
Lag en liten som lett kan endre temp, eller lag en stor som også fungerer til oppvarming av skyllevann. Sistnevnte var den 'tradisjonelle' måten å bygge dette på.
Det jeg først lurer på er hvorfor dere ønsker HERMS? Moderne teknologi og 3-fas strøm gir nye muligheter som ikke var lett tilgjengelig tidligere.
Jeg ville ha startet med å se på hvilke kriterier som er viktig for dere. Dersom tidsbruk er viktig, kan HERMS være feil veivalg.
 
Og skriv litt om hvor mye strøm som er tilgjengelig.
75l bryggeri på en 16A kurs gir lang bryggedag.

Og dårlig kok:)
 
75L på 16A vil jeg si "ikke går". Det går jo, men jeg ville selv ikke orket å brygget på det. Men ikke på tradisjonelt moderne vis med stegmesker iallefall. Den kan brukes til å opprettholde temp, eller å gå for veldige lang temprises. Begge deler gir øl forsåvidt, men det blir langtekkelig med temphevinger.
 
Trefas blir nok vanskelig, men det er ikke så langt fra sikringsskapet og elektrikeren vår hiver glatt inn noen ekstra sikringer

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg ville ha vurdert 2-3 store varme-elementer i kjelen(e) og 2 dyppvarmere for de gangene dere går dritt-lei.
 
Akkurat det med stor Vs liten hlt har surret veldig i hodet mitt. Skyllevann er et problem med liten hlt, men jeg liker liten hlt. I mitt eget bryggeri har jeg også egen vannkoker til skyllevann.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg ville absolutt sjekket ut den muligheten.
Det går garantert ikke med trefas. Nye kurser må vi ha uansett for det er et dobbeltstikk i rommet og ledningen var 1,5kvadrat. Orker ikke å brygge på en 10amp [emoji23].

Regner med at vi setter opp det vi trenger av strøm da alt uansett blir innkjøpspris.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Det går garantert ikke med trefas. Nye kurser må vi ha uansett for det er et dobbeltstikk i rommet og ledningen var 1,5kvadrat. Orker ikke å brygge på en 10amp [emoji23].

Regner med at vi setter opp det vi trenger av strøm da alt uansett blir innkjøpspris.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Men da må du uansett trekke om ledninger, hvis det er 1.5# nå? Da kan du vel kanskje få en 3F ned dit?
 
Les litt om vvb bryggeri. Mange har laget slike av kasserte beredere.
Dere har jo fagfolk og verktøy (tig-sveisere er alltid ettertraktet).
Minst mulig deler hvor dritt kan legge seg (triclamp)
 
Les litt om vvb bryggeri. Mange har laget slike av kasserte beredere.
Dere har jo fagfolk og verktøy (tig-sveisere er alltid ettertraktet).
Minst mulig deler hvor dritt kan legge seg (triclamp)
Har lest en god del. Jeg er tigmannen. Regner med at vi bygger om vvb da det blir billigst og halve kosen er å bygge.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Men da må du uansett trekke om ledninger, hvis det er 1.5# nå? Da kan du vel kanskje få en 3F ned dit?
Skal sjekke med mr trikk om det er mulig. Vi hadde noe issues med det ifm et annet prosjekt tidligere. Strøm på det nivået der er utenfor min kompetanse.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Går litt over stokk og stein dette:)
Da er det vel et trekjelers system pluss liten herms du skal ha?
 
Går litt over stokk og stein dette:)
Da er det vel et trekjelers system pluss liten herms du skal ha?
Masse å bygge [emoji846] Perfekt.

Jeg vil gjerne ha tips til dos and donts om noen har noen ifm større systemer. Flytting av vørter og vann feks. Sikkert noe jeg ikke har tenkt på.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
I store bryggerier (75L) trenger dere pumper + kjeler å pumpe det til....
Tenk på hvordan dere kan gjøre dette uten å måtte lage 1000 3-veis koblinger og faste rør.
Min anbefalinge er kvalitets-slanger og 3-clamp.
Dersom dere går for 3-clamp, vurder om dere i fremtiden kommer til å gå for en konisk gjæringstank. Disse kommer ofte i 1,5'' eller 2.0''. Lurt å ha det samme over alt.
 
Takk. Det hadde jeg ikke tenkt på. Hvilken type hurtigkobling står på lista over avgjørelser som skal tas.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp