Hjelp! Hvordan bruke regulator?

Hei!
Har fått meg ombygd brannslukker og regulator UTEN BRUKSANVISNING! Det var lite lurt, det. Hvordan i svarte setter jeg et trykk på fatet, og beholder det? Hva er funksjonen til skrua midt påregulatoren? Skal den skrus igjen eller opp for å regulere trykk?
 
Skrua midt på er gjerne den du justerer trykket med. Skru mot klokka forå redusere trykket, og med klokka for å øke trykket.Har du to klokker på regulatoren, er det en for flasketrykket (ligger vanligvis på ca 50-60 bar), og en for trykket ut (d.v.s. fatet ditt) Som regel er det enmindre "skrue" også. Dette er en sikkerhetsventil.
 
gunnark skrev:
Skrua midt på er gjerne den du justerer trykket med. Skru mot klokka forå redusere trykket, og med klokka for å øke trykket.Har du to klokker på regulatoren, er det en for flasketrykket (ligger vanligvis på ca 50-60 bar), og en for trykket ut (d.v.s. fatet ditt) Som regel er det enmindre "skrue" også. Dette er en sikkerhetsventil.
Takk! Det begynner å demre litt for meg her... Har en mistanke om at regulatoren mangler en pakning på koblingen inn i gasstanken. Pleier det å være det?
Edit: Har greid å stabilisere trykket, men da begynner det å lekke ut gass fra flaska.
 
Det skal definitivt sitte en pakning inne i mutteren som du fester regulatoren på gassflaska med. Tror ikke du kan unngå å høre at det lekker hvis du åpner krana på tanken, og det ikke er noen pakning der. På min regulator er pakningen en ganske hard hvit plastskive. Jeg må kanskje bruke en kilo eller to kraft på skiftenøkkelen for at den skal tette.
 
gunnark skrev:
Det skal definitivt sitte en pakning inne i mutteren som du fester regulatoren på gassflaska med. Tror ikke du kan unngå å høre at det lekker hvis du åpner krana på tanken, og det ikke er noen pakning der. På min regulator er pakningen en ganske hard hvit plastskive. Jeg må kanskje bruke en kilo eller to kraft på skiftenøkkelen for at den skal tette.
Der har vi det! Definitivt tilbake til butikken for meg! :)
 
I nøden kan du bruke O-ringer, med de gjør at regulatoren lett vries på flaska, bedre er det da å klippe pakning ut av fx. en kechup flaske etc., hvis du skulle være uheldi en dag butikken er stenkt  :)
 
Da har jeg fått bekreftet at det var pakning (og kraftigere tiltrekking av mutter) som skulle til! Men min mangel av/totale forakt for bruksanvisninger har gitt meg enda mer hodebry.
1) Under karbonering skal vel gassen stå på (ved feks 10 psi) hele tida. Riktig?
2) Etter karbonering: Skal fatene stå med gass på hele tida, eller kan jeg trykksette dem, skru av gassen og la dem stå? (Og så skru på gassen når jeg skal tappe øl)

Har lett litt rundt både her og andre steder uten finne noen klare svar. Kanskje det er noe som er så selvsagt her at jeg bare ikke ser det?


EDIT: Her er alt, og mer til besvart: http://www.bodensatz.com/staticpages/index.php?page=Soda-Kegs
 
Denne regulatoren du har, er den kjøpt her i Europa? Stusset litt på at du brukte 'psi'-enheten i innlegget over...
 
Tilbake
Topp