Hjelp/kommentarer på Kaffe og vanilje stout

k3nt_

 
Hei,

Etter mye surfing og lesing har jeg klippet sammen følgende oppskrift på det som så mest fristende ut basert på hva jeg får tak i her på berget og ønsker tilbakemeldinger.

Dette er første gang jeg klipper og limer en oppskrift selv.

Kønn
4,5 kg Maris Otter Pale Malt  (5 EBC)
1 kg    Munich Malt lys (15 EBC)
0,5 kg  Crystal Malt (120 EBC)
0,25 kg Amber Malt (125 EBC)
0,25 kg Caramel Malt Mørk  (120 EBC)
0,25 kg Roasted Barley (1500 EBC)
0,15 kg Black Malt (1400 EBC)
0,5 kg Flaket havre

Diverse
0,45 kg Lactose
2-3 vanilje stenger
60 gram kaffe (Kald steep sammen med alt roasted malt i ett døgn, ha i meskingen)
60 gram kaffe (Etter 1 gjæring)

Humle
47 gram East Kent Goldings 60 min

Gjær
Wyeast 1056 American Ale


Om jeg da har gjort det rett blir det nå ca sånn:
SG - 1.076
FG - 1.012 ?
IBU - 20
EBC - 89
ABV - 8,3 ?
 
Etter min mening og erfaring , synes jeg det var Vel mye kaffi her ? med 120 g på en 20 liter batch ?
jeg har kjørt 60 g på 20 liter Beer geek breakfast klone to ganger , og har brukt Brun Java.. Dette har blitt tyyydelig kaffesmak..

andre meninger om akuratt dette  ? 
 
Mikeller anbefaler vel også å tilsette traktet/presskannekaffe rett før flasking (1l presskannekaffe for 20 liter hvis jeg ikke husker feil). Generelt anbefales det heller ikke lengre kontakttid med kaffegrut enn 4-6min for å unngå uønsket bitterhet.

Ellers mener jeg at kun 20 IBU blir lite i en stout. Jeg ville hvertfall gått opp mit 60 IBU. Beer Geek Breakfast har til sammenligning ca 116 IBU (Ref. Beer Geek Breakfast hjemmebryggeroppskrift)
 
Southfarm skrev:
Generelt anbefales det heller ikke lengre kontakttid med kaffegrut enn 4-6min for å unngå uønsket bitterhet.

Korrekt .. bruk ikke gruten ..
Jeg har traktet på mine brygg... men tilsatt ved endt Kok..
funka finfint det altså:)
 
Hadde planer om å utelate gruten.

Hum. redusere kaffen da kanskje. Ønsker tydelig kaffe smak, men må ikke fjerne vaniljen heller.

Kald steep er det noen regler på vann/malt ratio?
 
Jeg har brukt vanilje i to forskjellige stouts. Ekstrakt av tre ferske stenger i den første, tilsatt etter kok. Fire stenger, ikke helt fersk, men ennå saftig, kokt i 20 min i den siste.
Min erfaring er at det ikke blir nok vaniljesmak. Det kan skyldes dårlige smaksløker av undertegnede, men jeg synes at det kun har vært antydning til vanilje når ølet er ferskt. Etter lagring, som en god stout trenger/fortjener, så er vaniljesmaken borte.
 
Hum.. hva om man koker inn vanilje stengene i sukkerlake til karboneringen? har i litt mer vann og lar det koke i noen minutter?
 
Har ikke så mye erfaring selv men har laget vaniljesirup som jeg kan tenke meg blir kanon å karbonere med i en stout.. Bruk 1 liter vann pluss mengde sukker for karbonering, snitt og skrap ut frøene og ha dette med stenger i gryta og reduser over svak varme til du sitter igjen med en halvliter. Smakene sitter i frøene så får du med disse tror jeg du vil få godt med vaniljepreg ved lagring
 
Ferdig med å flaske denne og endte opp med følgende:

Kønn
4,5 kg Maris Otter Pale Malt  (5 EBC)
1 kg    Munich Malt lys (15 EBC)
0,5 kg  Crystal Malt (120 EBC)
0,25 kg Amber Malt (125 EBC)
0,25 kg Caramel Malt Mørk  (120 EBC)
0,25 kg Roasted Barley (1500 EBC)
0,15 kg Black Malt (1400 EBC)
0,5 kg Flaket havre

Diverse
0,45 kg Lactose
1 vaniljestang kokt inn med sukker til priming fra 1 liter til 4 dl 2 dager før flasking. kokt oppigjen dagen ved flasking
60 gram kaffe i en liter vann tilsatt sammen med sukkerlake før flasking

Humle
47 gram East Kent Goldings 60 min

Gjær
Wyeast 1056 American Ale

Så da får vi bare vente å se par uker til :) Tror det blir bra.. Håper ihvertfall det :p
 
Tilbake
Topp