Hjelp med lekk gjennomføringer og 304 rust

Jeg har noen gjennomføringer som er NPT, og andre aner jeg ikke hva er. De er iallefall ikke koniske, men å skru noe inn gjennom de går som å skru gjennom smør. Jeg har lyst til å bruke de som ikke er komiske iom at NPT'ene ikke har gjenger helt igjennom. Men, de u-koniske lekker. Jeg bruker gjengeteip fra clas ohlson, og den er syltynn. Er ikke NPT-hann forenelig med disse ukoniske (BSP?), samme hvor mye gjengeteip jeg bruker?

Og, NPT'ene skal være 304, fra kina. Men etter å ha stått i vann og luft noen dager nå så ser jeg et tynt belegg av det som ser mistenkelig ut som rust helt innerst. Er dette vanlig med 304 eller driver selgeren å selger søppel?

304 skal ikkje ruste nei. Det er ein del fittings fra kina som er jalla. Kjøper du fra Morebeer, Brewershardware får du kvalitet, sikkert laga i kina det og, men med ordentlig kvalitetskrav og kontroll.

Ang. NPT vs BSP så er dei i utgangspunktet to forskjellige standarar. Men tilfeldigvis har dimensjonane 1/2" og 3/4" samme gjengestigning og tilnerma samme dimensjon.  Som du har oppdaga har BSP rette gjenger (ikkje alltid sant, det finns konisk BSP) og i enkelte tilfeller blir det trangt og andre slarkete når du matar NPT og BSP.

Prøv med meir gjengeteip, eller hold deg til ein standard.

Hiv gjengeteipen og bruk locktight gjenge tråd istedet!
Sving innom ein lokale rørlegger så får du sikkert litt  ;)

masse gjengetape eller gullhår som Hans K skriver, i kombinasjon med locktight gjengetetning (flytende)

Locktite gjengefesting har jeg aldri hørt om. Men etter å ha fylt kjellergulvet og skoene mine med vann så ser det ut til at det løste seg. Dret i å bruke de BSP-gjennomføringene, samme hvor mye gjengetape jeg kastet mot de så lakk de.

Og rusten kom fra de provisoriske skivene jeg laget her om dagen. Så kina er enn så lenge trygt.

Gjengetape er mange forskjellige ting. Jobber med Fjernvarme og her er det kun Chesterton Gold End som er godkjent (i tillegg til gjengetråden som er nevnt lenger oppe).

Hamp er også fint, det sveller opp og tetter bedre om det blir fuktig. Matvaregodkjent så lenge du ikke røyker det ;D

Jeg bruker grov PFTE gjengetape fra biltema 0,2mm, syns den fungerer utmerket.

SindreW skrev:
Hamp er også fint, det sveller opp og tetter bedre om det blir fuktig. Matvaregodkjent så lenge du ikke røyker det ;D

Jeg bruker grov PFTE gjengetape fra Biltema 0,2mm, syns den fungerer utmerket.
Den tykke til Biltema synes jeg og funker fint. Skal aldri mer kjøpe den fra CO iallefall, er så tynn og man kutter rett gjennom den at det ikke er vits omtrent.

Gjengetape finns i forskjellige tjukkelsar alt etter grovheit på gjengene og fittingsdimensjon. Ved rett bruk virkar det fint.
Brukar ein locktight hydraulikktett eller rørtetning bør ein først sjekke om det er safe næringsmiddelvis.

Tilbake
Topp