Hjelp med pils

I går brygget jeg mitt første pilsner øl og mitt første øl ute i garasjen. Akkurat nå er det bare 6 grader ute og 12 i gjæringsbøtta. Vil det ha mye å si om pilsen går ned mot 6-7 grader under gjæringa? Regner med det er gjæringa som holder den på 12 grader nå.

Både ja og nei.

Raske temperaturendringer er ikke bra.  Hvis temperaturen sakte går ned mot 6-7 grader vil dette kunne gå fint, men du må ta tiden til hjelp. Gjæring på 6-7 grader krever mye gjær og lengre tid. Etter ca 2/3 utgjæring bør ølet få gjære ferdig på minst den temperaturen det startet å gjære på eller ett par grader høyere.

mvh

Bårdd

Stikk innom nærmeste byggvarehandel og kjøp deg noen isoporplater (50mm bør holde), så teiper/limer du disse sammen til en kasse der du kan åpne lokket eller fronten (for store gjæringskar er det naturligvis enklere om du kan åpne fronten og slipper å løfte så mye), også setter du gjæringskaret i denne kassa, og lukker igjen.

Så kjøper du en stc-1000 hos bryggeland (billigere på ebay, men det har du ikke tid til nå), og kobler til en liten lyspære, fex 25-40w, via denne. Den skal funke som varmeelement i kassa, og det holder fint med selv såpass få watt. For sterkt element vil bare gjøre det vanskelig å plassere det oppi der uten å smelte isoporen.

Bruk en plankebit eller noe til å feste lyspæra og sokkelen på så den ikke kommer borti isoporen.

Så tar du sensoren fra stc'en, og teiper den fast utapå gjæringskaret, med en liten bit skumplast, bobleplast, liggeunderlag e.l. utapå. Da blir det veldig tett på temperaturen i gjæringskaret denne registrerer, og du har god kontroll på temperaturen så lenge det er kaldere i rommet enn gjæringstemperaturen man ønsker :)

Når har gjæringa ligget på 7-10 grader i 3 dager. Har ikke vært noe liv i gjærlåsen. Kan det være ødelagt?

Er det skum i gjæringskaret? Det trenger ikke nødvendigvis være liv i gjærlåsen, luft kan unnslippe på de merkeligste måter.

Slenger på et nytt pilsspørsmål. Har selv en pils som gjærer ved ca 11 grader. Etter en ukes frisk plopping i gjærlåsen sluttet aktiviteten.  Normalt?

Når jeg kommer til sekundergjæring. Er det noe jeg må gjøre? Står at sekundærgjæring er samme temp som nå.

Tilbake
Topp