Hjelp med weissbier (med munich/melanoidin malt)

Hei, skal brygge en hefeweisen.
Har brygget slike før med 50-50 hvete og pale malt, og noe crystal.
Synes disse kan bli litt tynne i smaken og har lyst til å prøve noe annet.

Er det noen her som har erfaring med bruk av munich og eller melanoidin malt i weissbier?

Hvordan ser dette ut?
hvete malt 50 %
pale malt 38 %
crystal malt (150 EBC) 4 %
melanoidin malt 2 %
munich malt 6 %

Har ikke prøvd munich før vil 6 % gi et utslag?

mesket ved 67 grader
Og 1050
IBU 12-15
 
Crystal tror jeg ikke er vanlig å bruke i en lys Weissen. Men en liten mengde melanoidin-malt kan kanskje bidra positivt da dette kan etterligne dekoksjonsmesking som er vanlig på bla. Weissen. Jeg ville ikke brukt så store mengder; Kanskje 100-150 g melanoidin på en 25 liters batch.
En liten mengde munich går sikkert også bra, men denne gir nok mer maltsmak enn fylde.

Ellers er gjæringstemperaturen viktig på tysk hveteøl; 17 grader ifølge Jamil Zainasheff. Og man får etter min mening heller ikke en bra Weissen av å underpitche slik noen hevder, snarere tvert imot. Dette prøvde jeg en gang og ølet manglet skum og smakte "feil". Mr Malty gjelder også her!

Hvis du synes din er for "vassen" og tynn ville jeg fokusert på meskeskjemaet. Prøv på 69 °C neste gang. Evt. prøv deg fram med stegmesking. Hvetemalt har litt andre egenskaper mtp. proteininnhold enn byggmalt, så det er mulig det er noe å hente her. På min weissen stegmesker jeg slik:

5 minutter på 42 grader
10 minutter på 52 grader
60 minutter på 67 grader
10 minutter på 78 grader

DWRHAHB; Neste weiss blir knall  8)
 
Takk for svar!

Tror jeg skal prøve litt høyere mesketemp.

Fikk en ide om å splitte batchen i to, dvs 2x27 liter, hvor den ene er standard wiess (ca 50-50 hvete bygg) mens den andre tilsettes 300 gram munich og 150 gram melanoidin malt. Prøve bare for å teste forskjellen!

Mengden munich/melanoiodin er bare en gjettning, så hvis noen har prøvd eller har innspill tar jeg gjerne imot det.
 
Tilbake
Topp