Hjelp meg med å redusere oksygeneksponering

Han sier jo at gjærens evne til å håndtere oksygenet er et veldig godt argument for naturlig karbonering. Men ellers er jo perspektivet hans hva som er viktig i kommersiell brygging, der maksimal holdbarhet ("shelf life") er et overordna hensyn, og der de ikke får drahjelp av gjæren - og der de opererer med toleransegrenser for ppb oksygen i det ferdige produktet som er langt hinsides hva vi kan drømme om. Dermed blir jo den relative betydninga av en gitt mengde oksygen en helt annen enn for oss.

Likevel er det ganske dramatisk hva som kan tilføres fra kilder vi ikke engang tenker over, som f.eks. hva som absorberes fra det vannet - selvfølgelig inkludert Starsanoppløsninga vi bruker - som ligger igjen i kar og slanger. Og hva som trenger gjennom veggene i silikonslanger. Og dette har betydning også i det pub-bryggeriet han brygger i, der ekstrem holdbarhet ikke er så viktig. Så jeg synes det er all mulig grunn til å ta hensyn til det han kommer med så langt det er praktisk mulig uten å ty til ekstreme tiltak. F,eks. er det ikke noe problem å ikke desinfisere flaskene på bryggedagen, og å bytte ut silikonslanger med vinyl.

Å begynne å styre med å spyle ut oksygen av flaskene med CO2 kommer ikke på tale for min del. Dels tviler jeg på i hvilken grad du får redusert oksygeninnholdet, og dels trur jeg at ølet er i såpass kort kontakt med luft mens du fyller, at det ikke er så viktig - i vårt perspektiv, altså. Det har sikkert effekt, men det koster meg for mye arbeid (og gass) til at jeg gidder - med mindre jeg ser beviser for at det har stor effekt. Jeg kunne eventuelt vurdere å gjøre det med flasker som kan bli sendt inn til konkurranser. (Jeg bruker alltid å fylle seks halvlitersflasker når jeg flasker. Men de bjørnungene og Kinn-flaskene som jeg fyller, og som ikke kan sendes inn, er det uinteressant å gjøre det med.)

Uansett: Folk bør ha ei pragmatisk holdning til dette. Du kan komme langt med bare å unngå helt unødvendig lufteksponering, særlig i form av plasking. Og jeg er nokså sikker på at noe så enkelt som å ha minimalt frirom mellom øl og kork har stor betydning. Om du drikker ølet ditt innafor rimelig tid, er det mulig å nyte godt øl uten å ha CO2-tank:).

Også uansett: Jeg trur det er nyttig å ha denne kunnskapen - og så får en bruke den på den måten en finner fornuftig:).

Til slutt og til til trøst et sitat fra en god gammel (og for lengst avgått) autoritet; George Fix. Han snakker om kontakt med luft ved 20 grader, i motsetning til ved 60-70 grader: "The free oxygen will remain an inert gas for days, and, in practical brewing situations, will either be consumed by yeasts or removed by CO2 evolution before it can oxidize wort constituents". (Principles of Brewing Science, side 130)

Sist redigert:
Tilbake
Topp