Hjelp nr 2

Duckboot

Norbrygg-medlem
Kokte min første allgrain i dag. En Foreign Extra Stout (egenkomponert).
Men - Jeg fikk så himla liten meskeeffektivitet (eller hva det er nå det heter).
I følge beersmith så fikk jeg bare ~60%.
Mesket 4kg i 10L vann i 15L kjele. (BIAB)

1. Varmet vannet opp til ca 79 grader (Ja, jeg vet det var litt mye)
2. Mesket inn kornet/malten
3. Endte på ca 74/75 grader.
4. Lot det godgjøre seg i 60 minutter, med litt røring hvert 5 minutt or so.
5. Dro det opp litt på slutten på varmen (men under 80 - alltid)
6. Lot det renne av seg i ca 10 minutter i et dørslag.
7. Helte over 3-4 liter vann på ca 75 grader, for å få med seg de siste godsakene.

Hva kan ha gått galt?
Var det for høy temp, slik at jeg fikk for dårlig effektivitet?

Grunnen til den høye tempen var et termometer som var på tur, og jeg har regnet meg frem til feilmarginen nå i ettertid.

Tror du havnet alt for høyt på mesketempen. Enzymene som skal omdanne stivelsen til sukker fikk muligens ikke virke. Jeg vet ikke eksakt på hvilken temp de denatureres helt men utmesk skjer jo på 76-78 og du var rimelig nært dette. 60% i BIAB er ikke helt på bærtur uansett, uten ekstra skylling iaffall. Ølet ditt blir nok rimelig søtt og vil inneholde lite alkohol tror jeg. Det blir kanskje en Sweet Stout??? ;D

Høy mesketemp gir høy FG, altså søtere øl.

Tror du kan google litt om sukkertilsettinger for å "trekke FG ned", og produsere litt alkohol. Det som skjer ved sukkertilsetting er at OG øker, alt sukkeret gjærer vekk og FG synes lavere fordi alkoholen er lettere en vann. I virkeligheten er det altså fortsatt like mye restsukker fra malten men den vil virke litt tørrere på grunn av alkoholen.
La den uansett gjære ut først slik at du ser hva som skjer, det kan jo hende du har flaks og at det ikke ender altfor søtt slik som det er nå. :jaha:

Fiffig, tror jeg har en brown ale jeg skal redde, den stoppet etter 3-4 dager(hadde god gjærstarter) på 1.020, og har krøpet sakte ned til 1.019 de neste 4 dagene. Den er gjæret på British Ale yeast 1098, jeg har også en gående kultur av WPL001 California Ale, denne skal ha bitte litt bedre utgjæring ifølge Beersmith(og whitelabs selv). Gjæren burde ha liten til ingen innvirkning på smaken når gjæringen av maltsukkeret så å si er over. Eller hva?
Ellers så ser jeg at kanskje noen av de belgiske gjærstammene kanskje hadde vært ennå bedre siden de har en utgjæringsgrad på opptil 85%. Om ikke kanskje WPL099 Super High Gravity Ale er ennå bedre? huff, nå blir det tur til bryggebutikken i morra...  ;D

1.019 er litt høyt men ikke for galt på en brown synes jeg. La den stå en uke til så shaver du muligens av et poeng til. Dersom du er determinert på å tørre den ned mot 1.015 kan du sikkert helle aktiv 001 i karet. 001 er en nøytral gjær slik at smaksbidraget vil ikke bety noe, den attenuerer bedre så den vil sikkert spise noen poeng.

Smaker den veeeldig søtt?
Jeg tror bare jeg hadde latt den stå i et par uker og akseptert 1.019/1.018 som FG.

Tollefsen skrev:
1.019 er litt høyt men ikke for galt på en brown synes jeg. La den stå en uke til så shaver du muligens av et poeng til. Dersom du er determinert på å tørre den ned mot 1.015 kan du sikkert helle aktiv 001 i karet. 001 er en nøytral gjær slik at smaksbidraget vil ikke bety noe, den attenuerer bedre så den vil sikkert spise noen poeng.

Smaker den veeeldig søtt?
Jeg tror bare jeg hadde latt den stå i et par uker og akseptert 1.019/1.018 som FG.
Nei, den smakte ikke så altfor søtt, og jeg er veldig følsom for søtt (Har hypersensitive smaksreseptorer på den søte delen av tunga, tror jeg).
Så jeg tror jeg lar den stå å ploppe ett par uker, før jeg flasker.
Stout skal ha mindre sukker pr L enn andre Ales?
4-5 gr pr L?

Tilbake
Topp