Hjelp til en Delirium Tremens Clone

Hei!
Jeg tenkte å brygge en clone av Delirium Tremens, og fant en oppskrift som virker ganske interessant.
MEN, den har et par punkter som jeg er litt usikker på.
Dette er for øvrig oppskriften: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=112957

For det første så skal man pitche både en 1L starter av WLP570 og en av S-04 samtidig. Så skal gjæringsdunken stå i syv dager i 20 grader og gradvis høyere temperatur (?). Deretter blir jeg litt usikker. Det står at den så skal stå i 30Fahrenheit i 14 dager. Regner med at de mener at den skal stå i 4-5 grader eller noe (selv om 30F er vel -1grader celsius?). Skal jeg altså flytte hele gjæringsdunken ned i kjelleren (der det er ganske kalt), ha den der i 14 dager, og så ta den opp og flaske ølen (fortsatt kald) for så å flaske-kondisjonere i romtemperatur?

Dette er litt annerledes enn jeg er vant med. Pleier å gjære i romtemperatur i 14-20 dager og så flaske-kondisjonere i 10-14 dager i romtemp. og så sette de kaldt.

Og hvorfor skal de stå 14 dager så kaldt, når det står at s-04 skal gjære på minimum 15 grader? Hva er poenget med å effektivt kvele hele gjæringsprosessen etter 7 dager? :)

Hadde satt pris på litt oppklaring/evt. tips til denne oppskriften fra dere med litt mer erfaring :)
Er denne oppskriften noe å satse på i det hele tatt? Veit ikke om dette er til å stole på, men det står dette som notat nederst i forum-posten: "Recipe is from a Belgian who supposedly knew the brewmaster at Huyghe."


Mvh
Jan-Erik
 
Kan ikke kommentere på selve oppskriften, men det er ganske vanlig fremgangsmåte - det er på en måte lagering for en ale. Du må nok erstatte "7 dager" med "så lenge det tar for gjæringen å bli ferdig". Poenget med å ha den kaldt (-1C er greit, alkoholen senker frysepunktet) etterpå er for å felle ut gjær og andre partikler. Det vil allikevel være gjær igjen for karbonering etterpå, selvom det kan ta litt lengre tid etter en lengre kjøleperiode.
 
Tenker å prøve meg på denne oppskrifta sjølv, korleis gikk brygginga? Vart smaken god? :)

Eg har eit par spørsmål til ingrediensane i oppskrifta:

Beet Sugar 1.00 lb, Sugar, Other - Brukte du vanleg farin her?
Ginger 2.40 grams, Spice, 10 min - Tørka ingefærpulver frå butikken?
Paradise 2.40 grams, Spice, 10 min - Eg har googla som satan og kome fram til at det her er snakk om det som på norsk heiter 'paradiskorn' eller 'meleguetapepper'. Eg sliter med å finne dette i Norge, kor kjøpte du dette - evt kva bytta du det ut med i oppskrifta?
 
Beet Sugar 1.00 lb, Sugar, Other - Brukte du vanleg farin her?

Ja, det gjorde jeg... Jeg gjorde en del research på bryggesider (mest amerikanske) om dette, og fant ut at det ikke kom til å gjøre noen særlig forskjell. Jeg tilsatte forøvrig sukkeret etter den verste stormgjæringa hadde gitt seg.

Ginger 2.40 grams, Spice, 10 min - Tørka ingefærpulver frå butikken?
Jeg brukte det ja :) Men kanskje det blir enda bedre om du fin hakker fersk ingefær? Veit ikke.

Paradise 2.40 grams, Spice, 10 min
Jeg bestilte det fra bryggselv sin online butikk mener jeg. Kjøpte en 10 grams pose. Jeg sleit også veldig med å finne dette. Var innom 6-7 innvandrerbutikker for å finne det, og mange steder online var utsolgt. Et tips er å finne en innvandrer butikk med innehavere som har afrikansk opprinnelse; mener å huske at dette krydderet er veldig vanlig i deler av Afrika.
Hvis ikke du finner det i en slik butikk, så har de her: Petit Agentur
Pass på at du knuser de godt, og ikke bare tilsetter de hele korna.

Når det gjelder om den ble god eller ikke.. Den ble veldig bra :) I begynnelsen var den litt i overkant krydderet i forhold til originalen, men nå etter litt lagring så smaker den faktisk nesten klin lik. Kanskje den er hakket bedre til og med. Merker også at den har potensiale til å bli enda litt bedre etter litt mer lagring. Så et tips: Ta gjerne en smaksprøve etter en måneds lagring på flaske, men spar de fleste flaskene i noen måneder. Den forbedrer seg betraktelig.

Pass på at du avbryter gjæringa etter en ukes tid, slik at ikke gjæren får tid i å rydde opp i alle bismakene. Kanskje litt vanskeligere å finne kalde temperaturer nå som sommeren begynner å nærme seg, men det er i hvert fall meningen etter original oppskriften.

Lykke til, og fortell oss hvordan din blir :)
 
Beet Sugar 1.00 lb, Sugar, Other - Brukte du vanleg farin her?

Ja, det gjorde jeg... Jeg gjorde en del research på bryggesider (mest amerikanske) om dette, og fant ut at det ikke kom til å gjøre noen særlig forskjell. Jeg tilsatte forøvrig sukkeret etter den verste stormgjæringa hadde gitt seg.

Ginger 2.40 grams, Spice, 10 min - Tørka ingefærpulver frå butikken?
Jeg brukte det ja :) Men kanskje det blir enda bedre om du fin hakker fersk ingefær? Veit ikke.

Paradise 2.40 grams, Spice, 10 min
Jeg bestilte det fra bryggselv sin online butikk mener jeg. Kjøpte en 10 grams pose. Jeg sleit også veldig med å finne dette. Var innom 6-7 innvandrerbutikker for å finne det, og mange steder online var utsolgt. Et tips er å finne en innvandrer butikk med innehavere som har afrikansk opprinnelse; mener å huske at dette krydderet er veldig vanlig i deler av Afrika.
Hvis ikke du finner det i en slik butikk, så har de her: Petit Agentur
Pass på at du knuser de godt, og ikke bare tilsetter de hele korna.

Når det gjelder om den ble god eller ikke.. Den ble veldig bra :) I begynnelsen var den litt i overkant krydderet i forhold til originalen, men nå etter litt lagring så smaker den faktisk nesten klin lik. Kanskje den er hakket bedre til og med. Merker også at den har potensiale til å bli enda litt bedre etter litt mer lagring. Så et tips: Ta gjerne en smaksprøve etter en måneds lagring på flaske, men spar de fleste flaskene i noen måneder. Den forbedrer seg betraktelig.

Pass på at du avbryter gjæringa etter en ukes tid, slik at ikke gjæren får tid i å rydde opp i alle bismakene. Kanskje litt vanskeligere å finne kalde temperaturer nå som sommeren begynner å nærme seg, men det er i hvert fall meningen etter original oppskriften.

Lykke til, og fortell oss hvordan din blir :)

Takk for grundig info! Oppdaga at Bakke Brygg i Trondheim faktisk også har Paradise spice, så då var det mykje mindre komplisert enn frykta. Bryggekjøleskap er på plass, så nedkjøling skal gå fint. Blir spennande det her, Delirium Christmas er obligatorisk kvar jul, håper eg klarer å lage eit like godt eitt - med 6 mnd lagring bør det forhåpentligvis bli bra.
 
Pass på at du avbryter gjæringa etter en ukes tid, slik at ikke gjæren får tid i å rydde opp i alle bismakene. Kanskje litt vanskeligere å finne kalde temperaturer nå som sommeren begynner å nærme seg, men det er i hvert fall meningen etter original oppskriften.

Dette høres ærlig talt tvilsomt ut. Når oppskriften sier "ferment for 7 days" så betyr det nesten helt garantert at man forventer at gjæringsprosessen fullføres i dette tidsrommet. Du ønsker ikke å avbryte opprydding av feks diacetyl og andre usmaker, og du ønsker ihvertfall ikke å avbryte gjæringen før den er ferdig, med mindre du er hypp på flaskebomber. Jeg ville sagt hold tempen til du når FG, altså mål i stedet for å telle dager. Ved et sunt gjæringsforløp tar nok ikke dette mer enn 7 dager, men mål for å være sikker.
 
Fikk anbefaling frå Mikael Rydell på Kongsberg Bryggeri om å bruke Safbrew Abbaye tørrgjær til ein Delirium Christmas klone. I oppskrifta frå 2009 er det foreslått WLP570 + S-04. Er det nokon som har nokon tankar om å bytte ut desse to gjærtypane med Safbrew Abbaye? Bør eg evt kombinere med S-04?
 
Tilbake
Topp