Hjelp til gigh gravity på Whiskygjær?

11257644_10152719376076557_780707095_n_zpscu1lyljs.jpg


Etter 70 brygg begynner man jo å tro at man kan sine saker, og typisk nok setter man da i gang med nye prosjekter uten å sette seg inn i det på forhånd.
Jeg har lenge hatt lyst til å prøve whiskygjær. Jeg ble også nyfiken på eikespon, så etter hvert ble det klart at jeg skulle lage en High gravity ale med WLP 045 og erstatte tørrhumle med eikespon. Som sagt så gjort, 6kg malt, 1kg DME og 1 kg sukker. Malten ble mesket på 65 grader i 60 min, ble tatt opp til 74 før skylling på vanlig vis. Ble kokt i 120 min, med DME og sukker tilsatt på 15 min. Litt bitterhumle på 60, 3og Fuggles på 15. OG viste 1.102. 2 rør med 045på 200g DME, pitchet på 20 grader. Stavmikser i 5 min for lufting og tenker enda en gang at nå MÅ jeg få meg oksygenoppsett.Etter 4 timer tar det helt av i gjærlåsen, men kraus er vanlig ca 6-7 cm. Det holder på sånn i 5 dager, så er det bråstopp. Huhei, tenkte jeg, og tok en SG som viste 1.036 - lang, lang maske. Smaken er god, men alt for søt. Nå er jo gode råd dyre, mer oksygen er jo ikke ønskelig, så jeg rører veldig forsiktig med bryggespaden i bunnslammet og setter lokket på. Ingenting skjer. Neste dag hiver jeg i ren desperasjon oppi 50g eikespon for å følge planen. Neste dag måler jeg ny SG, ingen reaksjon, men smaken er nå ikke på langt nær så søt og man aner at noe veldig bra kan skje., så tilfører jeg en pakke rehydrert us-05, og setter noen timer på varmekabler. INGENTING skjer, SG fremdeles 1.036. Så reiser jeg i havet, og her sitter jeg, en uke igjen til jeg får sjekket og lurer på om noen ser åpenbare feil? Jeg har hørt at man gjerne tilfører mer oksygen etter 24 timer på high gravity øl, er det det som er greia? Jeg trodde sukkeret skulle sikre bedre utgjæring..?
 
Sist redigert:
Okei...
Får man da spørre grunnen til manglende respons?
Lite interessant tema?
Vanskelig tema?
Dårlig fremstilt problemstilling?
Eller...?
 
Kompleks problemstilling og uvanlig gjærvalg kanskje? For meg virker det som du pitchet noe lite gjær Men du sier ikke hvor mange liter du fikk til gjæring eller dato på rørene. Noe lite gjær samt for lite oksygen medfører gjerne dårlig utgjæring i kombinasjon med høy OG. Tror også du burde pitchet us-05 på high krausen for å få revitalisert gjæringen, det er tøft miljø for gjæren å våkne opp i oksygenfritt 8,7% alkohol øl med tungtfordøyelige sukkerarter. Din utgjæring havnet vel på 63%.
Gjæren er oppgitt til 75-80% utgjæring, optimal gjæringstemperatur til 22-25 grader.
Hvilken temperatur gjæret du på?
 
Tipper du pløyer ny mark... Ville tro den skulle gjære lengre ned enn ølgjær og ville også tro den lager en del fusel, men det er bare gjetting. Legger dog merke til at Whitlabs staver Whiskey og ikke Whisky, kanskje det er der problemet ligger :p
 
Sist redigert:
Bestilte gjæren fra Vestbrygg og regnet med at den var fersk, men ser på bildet over at det står best før 04.07.15, så skulle nok laget større starter enn 2l ja... Gjæret på 21 grader i rommet så bør ha vært under 25 under stormgjæringen. Måler SG med oechslevekt...?
Tusen takk for alle innspill!
 
Om jeg ikke har regnet helt feil var starten din stor nok til 15-16 liter med OG på 1.102 (med viability på 39% i følge mr. Malty - om du brygget for 2 uker siden blir det samme som om du brygget i dag og bbf dato var 22 Juli.

Dette forutsettar at du har brukt magnetrører - om startern kun ble ristet hadde du starter for ca 9 liter øl.

Når det i tillegg er 1 kg lettfordøyelig sukker i grøppet så er FG veldig høy synest jeg. Har aldri brukt WLP-045 så ingen ting å sammenligne med forsåvidt...
 
Okei, jeg takker igjen for innspill. Brukte ikke magnetrører, kun stavmixer og hadde 20l på dunken. Så da kan vi vel konkludere med at til mitt oppsett så brukte jeg alt for lite gjær. Lesson learned. Skal bli spennende å gi tilbakemelding om en uke!
 
Vil fakisk tro at det kanskje var en smule lite oksygen og, hvis du bare brukte stavmikser. På slike store øl er det ikke unormalt å tilsette ren o2, og så gi det en ny dose 8-12 timer senere.

Leste du noe om prosessen ved å lage whisky vs øl? Begge kommer jo fra malt, men kanskje det et eller annet i prosessen som også er annerledes mtp gjærtypen?
 
Jeg leste nok for lite, leste om noen som hadde brukt det som vanlig og var happy, men det var på langt lavere OG. Det er bare til å gå til innkjøp av O2oppsett og magnetrører, for dette SKAL jeg ha i mål. Den siste smaken hintet på noe ganske formidabelt...
 
Jeg tror ikke det er vanlig å lage så sterkt "øl" før destillering til whisky, type OG 1060-1070 elns.
 
Ja, det er vel noe å ha med seg. Uansett så rapporteres det om liv i gjærlåsen der hjemme, såååååå det skal bli spennende å komme hjem!

Men jeg fikk et tips om å kanskje gjøre omvendt, starte med US05 og så pitche wlp045 når us-05 er oppbrukt...?
 
Sist redigert:
Da har jeg kommet meg hjem etter 17 dager i havet, og måler nå SG 1026, altså har den jobbet seg ned o.010. Jeg stakk om, men det er tydelig at det er mye gjær i ølet fremdeles, det er veldig uklart og det var lite gjær på bunn, til tross for 2 rør på 2l starter og en pakke US05. Så nå står det på 12 grader i kjelleren med nye 50g eikechips som hadde trekt i Ardbeg Whisky ett døgn. Så får vi se! :)
 
Tilbake
Topp