Etter 70 brygg begynner man jo å tro at man kan sine saker, og typisk nok setter man da i gang med nye prosjekter uten å sette seg inn i det på forhånd.
Jeg har lenge hatt lyst til å prøve whiskygjær. Jeg ble også nyfiken på eikespon, så etter hvert ble det klart at jeg skulle lage en High gravity ale med WLP 045 og erstatte tørrhumle med eikespon. Som sagt så gjort, 6kg malt, 1kg DME og 1 kg sukker. Malten ble mesket på 65 grader i 60 min, ble tatt opp til 74 før skylling på vanlig vis. Ble kokt i 120 min, med DME og sukker tilsatt på 15 min. Litt bitterhumle på 60, 3og Fuggles på 15. OG viste 1.102. 2 rør med 045på 200g DME, pitchet på 20 grader. Stavmikser i 5 min for lufting og tenker enda en gang at nå MÅ jeg få meg oksygenoppsett.Etter 4 timer tar det helt av i gjærlåsen, men kraus er vanlig ca 6-7 cm. Det holder på sånn i 5 dager, så er det bråstopp. Huhei, tenkte jeg, og tok en SG som viste 1.036 - lang, lang maske. Smaken er god, men alt for søt. Nå er jo gode råd dyre, mer oksygen er jo ikke ønskelig, så jeg rører veldig forsiktig med bryggespaden i bunnslammet og setter lokket på. Ingenting skjer. Neste dag hiver jeg i ren desperasjon oppi 50g eikespon for å følge planen. Neste dag måler jeg ny SG, ingen reaksjon, men smaken er nå ikke på langt nær så søt og man aner at noe veldig bra kan skje., så tilfører jeg en pakke rehydrert us-05, og setter noen timer på varmekabler. INGENTING skjer, SG fremdeles 1.036. Så reiser jeg i havet, og her sitter jeg, en uke igjen til jeg får sjekket og lurer på om noen ser åpenbare feil? Jeg har hørt at man gjerne tilfører mer oksygen etter 24 timer på high gravity øl, er det det som er greia? Jeg trodde sukkeret skulle sikre bedre utgjæring..?
Sist redigert: