Hjelp til Imperial Stout

uThaug

Norbrygg-medlem
Jeg forsøker meg uten støttehjul... ønsker tilbakemelding på mitt forsøk på oppskrift på imp.stout

Kg Malt                               %
6.4 Pale Malt                         73.14
0.7 Wheat (5)                     8
0.5 Brown malt(180)           5.71
0.4 Dark Crystal (275)         4.57
0.3 Black malt (1400)         3.42
0.3 Pale chocolate malt (600)   3.42
0.15 Chocolate malt (1200)   1.71

8.75 Malt                         100

Usikker på mesketempen foreløpig... mulig jeg legger den lavt, på 63 grader, gjærer med wlp001

Mer black malt (eller roasted barley, som er det typiske). Hvor mange liter og hvilken OG sikter du på?

Gahr skrev:
Mer black malt (eller roasted barley, som er det typiske). Hvor mange liter og hvilken OG sikter du på?

Ifht black malten; leser at man må passe på ifht lav PH, og har ikke remedier for å justere dette?

sikter på 1080-1090 ca... skal justere meg inn på 25 liter (så må dobbeltmeske, så blir nok ca 0,5 ganger det som stod i posten. Derfor la jeg også ut % av hvert slag. Hvor mye black ekstra ser du for deg?

Følgende malttyper har jeg hjemme:
Carapils 5 EBC 
Caramalt 30 EBC 
Munich Malt Mørk 25 EBC 
Caramel Malt lys 30 EBC 
Aromatic Malt 50 EBC
Melanoidin Malt 70 EBC 
Pale crystal Malt 70 EBC 
Crystal Malt 120 EBC 
Amber Malt 125 EBC 
Dark Crystal 275 EBC 
Pale Chocolate Malt 600 EBC 
Chocolate Malt 1200 EBC 
Black malt 1400 EBC 
Carafa Special III 1500 EBC 
Brown malt 180 EBC 

Gahr skrev:

Og er det bedre å skaffe seg roasted barley, som erstatning for eks black malten? (kan sikkert stjæle lit hos lokale brygghuset  >:D

Hvorvidt du bruker black malt eller roasted barley er ikke særlig avgjørende. Jeg hadde i alle fall gått opp til en halvkilo.

Gahr skrev:
Hvorvidt du bruker black malt eller roasted barley er ikke særlig avgjørende. Jeg hadde i alle fall gått opp til en halvkilo.

Ok takk... men ifht PH så blir ikke dette noe problem da?

Mørke malttyper trekker pH ned, men det går antakelig greit. Du kan ev. bruke litt kalsiumkarbonat eller natron i mesken hvis du har tilgang på det.

Jeg har brygget 2 imperial stouts, den beste ble da jeg prøvde meg på å karamelisere? noe av vørteren. Mens jeg kokte vørteren i storgryta tok jeg av 6-7 liter som jeg kokte inne på god kok slik at denne ble olje i konsistens og tilførte tilbake i vørteren som stod på kok. Fikk en skikkelig herlig dempet karamellsmak og endel sødme i ølet. En imperial stout synes jeg gjerne kan være noe søt.

Hvilken gjæringstemperatur anbefales for imp.stout - 1.100 i OG, gjæres på wlp001.

Jeg bruker standard temp. For min del vil det si å pitche på 16 °C, sette tempen til 18 °C og la det stige dit, detetter øke én grad per døgn til 20 °C og la det gjære ut der.

Gahr skrev:
Jeg bruker standard temp. For min del vil det si å pitche på 16 °C, sette tempen til 18 °C og la det stige dit, detetter øke én grad per døgn til 20 °C og la det gjære ut der.

Tusen takk for gode råd Gahr! et spørsmål, vil ikke den nå 18 grader innen 24 timer etter gjæren er tatt i? Fra hvilket døgn øker du med en grad i timen vil du si?

Siden jeg stiller tempen inn på 18 ̊C, vil det stige relativt raskt fra 16 til 18. Jeg regner tiden fra jeg pitchet gjæren, så dagen etter pitching skrur jeg opp til 19 ˚C. Det er forøvrig ikke SÅ nøye om man gjør det etter 18, 24 eller 30 timer... Grunnen til at jeg pitcher på 16 ˚C er enkelt og greit fordi jeg alltid kjøler ale-vørter ned til 15 ˚C for å vå god cold break, og etter at trubet har fått bunnfelle i ca. 45 min. og jeg har tappet over i gjæringskaret, har temperaturen steget til ca. 16 ˚C.

Gahr skrev:
Siden jeg stiller tempen inn på 18 ̊C, vil det stige relativt raskt fra 16 til 18. Jeg regner tiden fra jeg pitchet gjæren, så dagen etter pitching skrur jeg opp til 19 ˚C. Det er forøvrig ikke SÅ nøye om man gjør det etter 18, 24 eller 30 timer... Grunnen til at jeg pitcher på 16 ˚C er enkelt og greit fordi jeg alltid kjøler ale-vørter ned til 15 ˚C for å vå god cold break, og etter at trubet har fått bunnfelle i ca. 45 min. og jeg har tappet over i gjæringskaret, har temperaturen steget til ca. 16 ˚C.

Hvilken temperatur holder gjæren som du pitcher i?

Ikke godt å si. Tar den som regel ut av kjøleskap under en time før pitching. Den er i alle fall litt kaldere enn vørteren.

Siden vi er inne på roasted barley;
Hva vil forskjellen på roasted barley 1500EBC vs 600EBC eventuelt være?
Noe man bør ta høyde for?..annet enn fargen selvfølgelig.

Anders- skrev:
Siden vi er inne på roasted barley;
Hva vil forskjellen på roasted barley 1500EBC vs 600EBC eventuelt være?
Noe man bør ta høyde for?..annet enn fargen selvfølgelig.

600 EBC virker veldig lavt for roasted barley. Sikker på at det ikke er pale chocolate eller °L? Smaken vil iallfall garantert være forskjellig.

Tilbake
Topp