Hjelp til kølsch oppskrift

Putre

Norbrygg-medlem
Tenker å brygge en kølsch, men finner ikke noen oppskrifter som passer det jeg har på lager.
Har tenkt å bruke pilsnermalt som base, og spe på med litt hvetemalt. Hadde tenkt å prøve Hallertauer mittelfruh som humle og wyeast kølsch gjær.
Er det noen som har forslag til en god oppskrift med disse ingrediensene? Forslag til humleskjema og hvor mye hvete kontra pilsnermalt?
Kunne tenkt meg rundt drøyt 5% alkohol.

95% pils og 5% hvete skulle bli bra. Omtrent 1,050 i OG. Rundt 25 IBU og ca. 1 gram Mittelfrüh pr. liter det siste kvarteret for aroma. Man kan også tilsette ca 5% vienna eller münchenermalt for litt mer maltpreg.

Du kan også øke hveteandelen opp mot 20%, med 80% pils malt. Saaz er også et fint alternativ på humlefronten. Selv foretrekker jeg Wyeast 2565 når det gjelder gjær.

Var wyeast 2565 jeg hadde tenkt å bruke. 1g humle/liter på 15 min er sikkert topp, men hva med humle på 60 min?

Kjapp regning med 2g/l Hallertauer M. 4%aa i 60m + 1g/l. det samme i 15m, gir noe slikt som 26 IBU i mitt oppsett (Tinseth). Da er volumet 50l og OG satt til 1.050.

Du må nesten regne utfra dine erfaringer med ditt utstyr, og den humlen du har for hånden.

Ja, regner ut IBU i Beersmith. Men tenkte mer på humlebalansen i brygget. Hvor mye som bør brukes av humre i forhold til hverandre på feks 60 min,15min og 5min.

En tilsetning på 60 minutter og en på 15 er det jeg i hvert fall vil anbefale. Det fine preget denne gjæren gir bør få komme fram, derfor vil jeg ikke anbefale mer enn et lett humlepreg. 1 gram pr liter på 15 minutter blir passe.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk

OK, høres bra ut. Da kjører jeg på med 1g/l på 15 min, og fyller på med humle på 60min til jeg får en IBU på 26-27, og dropper 5 min humlen.
Kommer til å bruke rundt 13% hvete og resten pilsner.

Takker for alle gode innspill :)

Lykke til! Det er en flott øltype, og en som vanligvis er svært populær, selv blant Seidel/Pokal elskere...

Jeg har brukt US-05 gjær til kølch, fungerer kjempegodt, en sikker vinner året rundt.
Ja det er ikke typeriktig gjær, men funker godt og lager godt øl.

Til 50 liter, 9000g pils malt, 2500g vienna og 1500g hvete. Us-05gjær.
Norther brewer 60g 60 min til bitterhet. Tettnanger 30g 25 min og 35g 10 min.
Ibu ca 25-30.
ABV: 7,5 %  ;D

Sterk og god  :ilike:

Tilbake
Topp