Hjelp til oppskrift

Hei.

Har tenkt lenge på å laget et ekstrakt sett med tillegg av crystal malt. Har også smakt for lite hummle i bryggene mine, derfor har jeg tenkt ut denne oppskriften:
1kg crystal malt 120 EBC
80g Saaz pellets
3kg Bryggselv Czeeh Lager
Bryggstørrelse 25L

Fremgangsmåte: Har 10 l vann i kjele der jeg trekker malten til den når 75 grader. Tar ut malten og skyller den med 2 l vann på 75 grader. Koke tid 70 min.
50g saaz 60 min
20g saaz 15 min
10g saaz 5 min + 1ts gjærnæring

Kjøle ned og tillsette 3 kg ekstraksett og vann.
Tillsette gjær ved 23 grader. gjær WLP802 Czeech Budejovice Lager

Synspunkter tas vennelig imot  :jaha:

Personlig ville jeg justert litt på denne oppskriften.

1kg crystal malt er MYE for 25L....

Hvis du savner humlesmak i brygget ville jeg benyttet litt mer humle mot slutten av kok.

Ville ikke tilsatt en lager gjær ved 23 grader, ville helt klart senket gæringstemperaturen ned mot 10-12 grader.

Altfor, altfor mye krystallmalt. Gjæren er en lagergjær som sikkert passer til ølsettet, men som også trives best på ti - tolv grader. Hvorvidt humleskjemaet fungerer kommer an på ølsettet, men jeg vil type på at det blir veldig bittert, og veldig søtt med så mye krystall, og veldig fruktig med den høye temperaturen. Hm, ja, og tre kilo ekstrakt til 25 liter øl blir vel litt tynt?

Prøv med kanskje 200g krystall og 20g humle ved 15 og 0 minutter. Og enten en annen gjær eller lavere temperatur. Litt lavere temperatur uansett, faktisk.

Det jeg mente var at jeg skulle pitche i gjæret ved 23 grader for så å gjære ved 10 grader.
Vis jeg foretar meg en mini mesk og kok med 200g crystal. Koker i 20g saaz ved 20 min og 10 ved 15 min for så å tillsette 3 kg ekstraktsett. Hvor mange liter kan jeg da satse på å få ?
Vil dette daq bli et godt brygg ?

Du bør pitche ved gjæringstemperatur, siden de fruktige esterne dannes i begynnelsen av gjæringen, når vørteren holder for høy temperatur. Det er bedre å starte lavt og slutte høyt, om du vil ha et øl med rent gjærpreg. Jeg vet ikke hvor mye øl du bør satse på fra 3kg ekstrakt, men du kan finne ut av det selv om du latter ned en enkel bryggekalkulator som feks Qbrew (gratis). Sats på en OG mellom 1045 og 1048 for noe som ligner norsk pils.

Og være oppmerksom på at 120 EBC krystallmalt er ganske mørk.

Da satser jeg på å pitche ved gjæringstemp på 10 grader. Har du noen forslag til crystalmalt jeg kan bruke.. Kjempe fint med et forum der man kan få hjelp til den nye hobbyen. :amen:

Tilbake
Topp