Hjelp til sirkulering med BB30?

Hei og gledelig jol, folkens!

Jeg er veldig i startgropa med oppgradering av bryggeriet mitt, og har lest opp og ned i mente, men lurer på om noen vil klargjøre litt for meg.

Jeg har kjøpt ei pumpe og silikonslanger til å sirkulere under mesking på min BB30. Er det best å montere en kuleventil øverst på kokekaret til å kjøre vørteren inn igjen i, eller bare legge slangen over kanten på karet? Eller lage en kobbermanifold som ligger på toppen?

Veldig takknemlig for svar. Bilder er også tipptopp!
 
Ok, som feks en kuleventil til å strupe på ut-siden av pumpa? Er det ikke like greit å montere ventilen på toppen av mesketønna da? Så slipper man å ha en kran dinglende, pluss at man ikke risikerer at slangen faller ut? Eller kan man vanligvis montere en kran direkte på ut-ventilen på pumpa?
 
Som regel ikke noe problem å feste ventil direkte på pumpa (kommer selvsagt an på pumpa). Vet ikke hvilken versjon av BB30 du har, men jeg har v.2 og synes skroget er litt skjørt i denne, slik at jeg ville ikke boret/feste ting mer enn nødvendig.
 
Glennrllie: Ja, det er et godt poeng. Skroget virker veldig skjørt. Merket det da jeg byttet kranen og skulle stramme mutteren.. var nesten redd for å skru den gjennom godset. Og jeg har v1, kanskje enda skralere enn v2/v3. Skal se på pumpa om jeg får til å feste en kran. Tror det er 1/2 " gjenger på utløpene på i hvert fall ei av pumpene jeg har liggende.

Terje J: Det hørtes ikke dumt ut å stroppe den fast. Men kan du utdype slangeopplegget du nevner her? Du har altså en slange utenfor meskekaret/silkaret og en oppi? Hva mener du med slangeloop og hvilken hensikt har denne? Har du bilde?
 
Tilbake
Topp