Hjelp til sommerpils

bjojoi

Norbrygg-medlem
Hei, er rimelig fersk i gamet og har satt sammen en oppskrift på en sommerpils. Håper noen har noen tilbakemeldinger på hva jeg kan ha gjort "galt" her og hva som er "riktig".

Sommerpils
Bohemian Pilsner
Type: All Grain Date: 24.02.2014
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Boil Size: 24,00 l
Boil Time: 90 min Equipment: BIAB 37 liter
End of Boil Volume 18,00 l Brewhouse Efficiency: 65,00 %
Final Bottling Volume: 18,30 l Est Mash Efficiency 71,5 %
Fermentation: Lager, Single Stage


Ingredients

Ingredients Amt Name Type # %/IBU
3,80 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 1 74,5 %
1,20 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 2 23,5 %
0,10 kg Caramunich Malt 90EBC (90,0 EBC) Grain 3 2,0 %
50,00 g Hallertauer Mittelfrueh [2,50 %] - Boil 60,0 min Hop 4 14,6 IBUs
50,00 g Saaz [3,20 %] - Boil 60,0 min Hop 5 18,7 IBUs
20,00 g Saaz [3,20 %] - Boil 20,0 min Hop 6 4,5 IBUs
20,00 g Hallertauer Mittelfrueh [2,50 %] - Boil 10,0 min Hop 7 2,1 IBUs
1,0 pkg Czech Budejovice Lager (White Labs #WLP802) [35,49 ml] Yeast 8 -


Beer Profile
Est Original Gravity: 1,052 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,6 %
Bitterness: 40,0 IBUs Calories: 427,1 kcal/l
Est Color: 9,5 EBC

Mash Profile
Mash Name: BIAB, Full Body Total Grain Weight: 5,10 kg
Sparge Water: 0,00 l Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C Tun Temperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash PH: 5,20

Mash Steps Name Description Step Temperature Step Time
Saccharification Add 27,12 l of water at 70,1 C 66,0 C 60 min
 
Gjærmengder har jeg kontroll på. Det jeg håper noen erfarne kan se på er maltbruken min og evnt komme med tanker rundt gjæren og alternativer til den.
 
Reagerte litt på mengden bitter humle, bitterhet på 40 i en lager er vel ganske høyt?
Jeg ville gått for en bitterhet på rundt 25 IBU
Kanskje litt mer spesialmalt?
 
Hei

Tsjekkisk pilsner er godt. En iBU på 40 er helt normalt for en Tsjekker, men disse brygges med et helst spesielt vann som har svært lite mineraler og alkalitet. Dette gjør at en IBU på 40 kjennes mindre bittert enn en tysk pils langt nede på 30 tallet. Pils skal ikke smake dvaskt så jeg legger meg på beregnet IBU på 35.  40 er kanskje litt mye. Personlig blander jeg ikke hallertauer mittelfruh og saaz. brygger jeg en tsjekkisk pils er det saaz som gjelder og brygger jeg tysk pils er det hallertauer. Som bitterhumle bruker jeg magnum. Den gir en svært ren og frisk bitterhet og uansett får du lite saaz eller hallertaueraroma fra bitterhumla. Fordelen er at slipper unna med mye mindre humle kanskje så lite som 15-20 gram magnum, (har ikke IBU kalkulator foran meg) som igjen gir mindre trub. Uten at dette endrer profilen på ølet.

Personlig bruker jeg ikke pale malt i ølet (men det smaker sikkert godt) Tsjekker brygger jeg med pilsnermalt, caramalt lys 6 % + 2% mørkere cara/crystalmalt. Noen bruker litt munchener i tillegg. 

Så til mash ph. Vet ikke hvor du henter vann fra, men tillater meg å tvile på at du når 5.2 i ph. Med den mesken du beskriver ville jeg i trondheim neppe komme under 5.6 i ph. Hvis du har en lignende vannprofil ville jeg ha brukt 4% surmalt eller ca 7.5 ml melkesyre pluss 4 gram cacl, for gjæringa sin del. 

Jeg kjenner ikke wlp 802 bruker wlp 800 til Tsjekkere. WLP 800 gir etter min mening et viktig smaks og aroma tilskudd som jeg liker og som etter min mening gir en urquell profil til ølet. Men det er en tricky gjær som skummer over i starteren og som er kjempetreig i gjæringskaret (wlp 830 og 833 er begge langt enklere gjærstammer), men for min del er det verdt det for smaken akkurat når det gjelder Tsjekkisk pils. Men wlp 802 er jo også en Tsjekkisk stamme så hvorfor ikke.

mvh

Bårdd
 
Hei, takk for tilbakemeldinger.  :skitbra:

Da skal jeg prøve å gjøre litt småendringer i oppskriften. Er det noen tips til spesialmalt som er flott i en sommerpils?
 
Pils er pilsnermaltens øl. Du kan få en utrolig maltfylde av bare god pilsnermalt. Tsjekkisk pils skal ha litt høyere fg enn tysk gjerne 12-16. Det er derfor ikke uvanlig å bruke litt spesialmalt selv om nummer 1 urquell så vidt jeg vet er lagt av ren pilsnermalt.  Jeg bruker 3-4 hg spesialmalt og 5.1 kg pilsnermalt.  2-3 hg lys caramell og 1 hg mørk gjerne caramunchener. Caramunchener mest for bittelitt farge. Men etter min mening skal pils være enkelt. Min tyske pils er brygget av pilsnermalt, magnum- og hallertauer mittelfruh.

jeg lar ønsket farge og munnfølelse telle mer enn ønsket smak når det gjelder Tsjekkisk pils. Tror egentlig jeg kan kutte spesialmalt helt og bare satse på litt høyere mesketemperatur og en liten dekoksjon mest for fargen. Men oppskriften funker godt slik den er.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp