hjelp til stout

Hadde planer å brygge følgende Guinness lignende øl i morgen med Maris otter, Roasted barley og malted barley. Jeg oppdaget at jeg er tom for malted barley. Jeg har cara malt,cara Munch og vienna malt. Humle East Kent goldings og gjær wlp004. Er det noen som kan komme med et forslag til oppskrift?
 
Maris Otter er Malted Barley(malted bygg)

gjør følgende; 90% MO, 10% Roasted Barley også
stikker du på butikken og kjøper Bjørn's Store Havregryn,
hvis du ikke har det fra før
 
eller 3,2 kg Mo, 0,9 kg havregryn og 450 gr roasted barleey. Det er Zainasheffs oppskrift fra Brewing Classic Styles. 26,5 liter til kok med SG 1.035 => etter kok OO 1.042. ABV 4,11 %. Meskeeffektiviteten er da forutsatt å være 70%. Juster i forhold til det du pleier å få - hvis du vet hva du pleier å få;).
 
Brukte vanlig havregryn og justerte mengdene etter zainashefs oppskrift. OG ble 1.042, har ikke truffet OG før så dette var stas, 21 liter til gjæring. 80 gram east kent goldings på 60 min og wlp 004 som gjær. Planen er å tilsette 1 - 1,5 kg blåbær i bøtten om en ukes tid for farge og forhåpentligvis for noe smak..
 
Jeg brukte 800 gram havregryn. Har du noe forslag ang hva annet man kan tilsette til dry stout som fungerer, kaffe har jeg brukt før.
 
Jeg mener du ikke skal tilsette no mer i en Dry Stout
det skal ikke mye til før den kommer ut av balanse
Vil du eksperimentere med flere smaker i stout så gjør det i en
Imperial Stout f.eks, den "tåler" mye mer
 
Skal du ha den lik Guinness, skal du ikke ha noe mer, dvs. du kan bytte havregryn mot valset bygg (flaked barley). Det er vel det som egentlig skal brukes i Guinness, også - men havregryn går like rundt. Nå er det jo andre irske stouts enn den - Murphy's og Beamish, f.eks. - og da må det noe mer til. Litt lesestoff: http://byo.com/stout/item/1674-style-profile

en oppskrift (samme volum):
Malt
3 kg Maris Otter
1 kg valset bygg
0,20 kg Carapils
0,35 kg Carabohemian
0,35 kg Roasted Barley
0,15 kg Carafa Special III
0,20 kg Coffee Malt
Humle
37 gr Challenger ved 60
10 gr Magnum ved 10

Preboil gravity 1.040 - OG 1.047 - FG 1.013 - ABV 4,4% - IBU 40
Meske på 67.

Humlinga kan gjerne endres. Jeg brukte wlp028, som er min favoritt for tida, men det er mye annet som duger.

Fyldigere, og mindre knastørr.Noe litt annet, altså.
 
Sist redigert:
Glemte å si at flaked barley'en - røstet bygg på norsk - skal finknuses for å få den rette smaken. Jeg kjører den i kaffekvern.
 
Fikk BryggSelv til å finmale min. Deretter kald-trakk jeg det (cold steeping).
 
Flaked Barley er ikke det samme som ristet bygg
Flaked Barley = Flaket/valset bygg og trenger ikke knuses
Roasted Barley = Ristet bygg

Takk - jeg skjønner ikke hvordan jeg klarer å surre så ille:oops:. Jeg vet jo godt det der. Det er godt noen passer på meg:)!
 
Tilbake
Topp