Hjelp - tilsette gjær noen dager etter brygging? HASTER!

Jeg skal brygge 2X25L i morgen, ett hveteøl, og en Pale Ale. Det ligger en Weihenstephan Wheat Flytende Gjær (Brewer's Choice 3068 Activator), og en American Ale Flytende Gjær (Brewer's Choice 1056 Activator), og venter på meg på postkontoret.

Jeg hadde opprinnelig planlagt å sette startere, men da jeg skal brygge i morgen, så rekker jeg vel neppe dette - den vil hverken få tid til å gjære ut, eller bunnfelle for dekantering.

Jeg aner ikke hvor gammel gjæren er, men gitt an den feks er henholdsvis en, to eller tre måneder gammel - vil jeg kunne få et akseptabelt øl om jeg aktivierer pakkene i ettermiddag og brygger i morgen, eller blir dette litt for ballsy? Er det håpløst og må jeg utsette bryggingen?

Kan jeg eventuelt brygge en starter på feks en liter i kveld og tilsette gjærpakken starteren med en gang uten at gjærpakken har rukket å blåse seg opp ferdig, for så å tilsette starteren vørteren udekantert i morgen? Vil dette hjelpe nevneverdig?

Alternativt, kan jeg brygge på lørdag og tilsette gjæren feks på Søndag eller Mandag, eller er dette risky eller noe som har lite for seg? Hvordan burde jeg i så fall gå fram med å lage en starter og tilsette denne? Ville dere feks ha laget starteren idag uten å aktivere pakken først, eller ville dere feks ha aktivert gjærpakken i kveld, brygge i morgen, og så tilsette gjærstarteren vørteren noen dager etterpå når starteren er ferdig. Eller er det da med høy sannsynlighet at villgjær eller liknende vil ta over?

Alle råd mottas med stor takknemmelighet.
 
Disse gjærpakkene er såkalte smack-packs - dvs, gjæren ligger i en liten pose inni aktivatoren som kommer med. Følg bruksanvisningen, og la pakken stå den tiden det tar for deg å koke ferdig vørtene, så skulle dette holde greit.
 
Jeg ville ha laget en starter i dag (bare tilsett gjæren så¨snart startvørteren er kald nok, ikke bry deg om den har blåst seg opp eller ikke), ristet inn godt med luft, og så latt den stå i ro frem til den skal tilsettes vørteren i morgen. Når du skal tilsette gjæren kan du hele oppi hele starteren. Hvis du ikke bruker magnetrører eller tilsetter luft underveis, skal vel heller ikke gjærstarteren bli oksidert, og du få mer gjær enn om du bare tilsetter rett i fra posen. Det er nok ikke optimalt, men bør fungere.
 
Ølvind skrev:
Jeg ville ha laget en starter i dag (bare tilsett gjæren så¨snart startvørteren er kald nok, ikke bry deg om den har blåst seg opp eller ikke), ristet inn godt med luft, og så latt den stå i ro frem til den skal tilsettes vørteren i morgen. Når du skal tilsette gjæren kan du hele oppi hele starteren. Hvis du ikke bruker magnetrører eller tilsetter luft underveis, skal vel heller ikke gjærstarteren bli oksidert, og du få mer gjær enn om du bare tilsetter rett i fra posen. Det er nok ikke optimalt, men bør fungere.

Enig i denne fremgangsmåten  :yes: . Ville gjort det samme dersom jeg skulle/måtte brygge i morgen. Sett en starter på 1L og la den gå til i morgen kveld og tilsett hele starteren.
 

Det var synd. Jeg startet med celletelling for en stund siden og en av de største aha-opplevelsene var at gjæren formerte seg
ferdig i løpet av 24 timer med magnetrører . Dette er dog med  halvfull rundkolbe som muligvis kan gi mer tilførsel av oksygen enn en erlenmeyer.
Så lenge gjæren utvikler seg tilnærmet aerobt vil den ikke produsere alkohol, kun nye gjærceller.
Så jeg stopper røreren etter 24 timer og lar den stå i 6-8 timer så gjæringen er i full gang før
jeg pitcher alt sammen. Da får jeg mye kortere lag tid , særlig på lagergjær.
 
Litt flisespikking herfra... Gjæren er i ytterpakken, mens næringen ligger i den lille posen man sprekker.
Sitat fra wyeastlab.com: The Activator™ has a minimum of 100 billion cells of pure, ready-to-pitch yeast, plus an internal nutrient packet.
 
Tilbake
Topp