Hjelp! Utregning av ny FG

Hei.

Jeg har et spørsmål angående brygging som jeg håper en eller annen her inne kan hjelpe meg med, eller fortelle svaret om en vet det.

Vi satt et brygg som hadde en OG på 1048, en Kôlsch. Dette var i følge oppskriften spot on. Etter 17 dager når vi skulle flaske, lå FG på 1020. Dette utgjorde en prosent på 3,68%. Vi hadde bare en ferskgjær i hvert av de to spanna på 25 liter. Dette var kanskje i minste laget, så vi kjøpte deretter en pakke ferskgjær til hvert av spanna og håpa at gjæringen skulle begynne igjen. Ingenting skjedde, og etter to dager kokte jeg opp 1kg sukker med vann og fordelte 50/50 på hvert spann. Altså 500 gram sukker i hvert spann. Dette førte til god bobling i gjæringslåsen i mange dager. Hvordan kan vi nå etter nye 14 dager måle FG og alkoholprosent på dette?

Håper dette var forståelig.

FG endrer seg nok fint lite, det sukkeret som ikke var spist opp er der fortsatt - gjæren har kun spist det nye sukkeret dere tilsetter. Dere har altså fått noe høyere alkohol, men like mye restsukker som før. Om jeg ikke tenker helt feil vil alkoholprosenten gå opp til ca 4.7%, men ølet vil forsatt være ganske så søtt grunnet den store mengden restsukker.

Dere får en minmal endring i FG som følge av 0.5l ektra vann i spannene, men det utgjør nada.

Trenger heller ikke vente 14 dager for dette... det ekstra sukkeret er nok spist opp i lang tid før det.

Sist redigert:
Hei.

Jeg har et spørsmål angående brygging som jeg håper en eller annen her inne kan hjelpe meg med, eller fortelle svaret om en vet det.

Vi satt et brygg som hadde en OG på 1048, en Kôlsch. Dette var i følge oppskriften spot on. Etter 17 dager når vi skulle flaske, lå FG på 1020. Dette utgjorde en prosent på 3,68%. Vi hadde bare en ferskgjær i hvert av de to spanna på 25 liter. Dette var kanskje i minste laget, så vi kjøpte deretter en pakke ferskgjær til hvert av spanna og håpa at gjæringen skulle begynne igjen. Ingenting skjedde, og etter to dager kokte jeg opp 1kg sukker med vann og fordelte 50/50 på hvert spann. Altså 500 gram sukker i hvert spann. Dette førte til god bobling i gjæringslåsen i mange dager. Hvordan kan vi nå etter nye 14 dager måle FG og alkoholprosent på dette?

Håper dette var forståelig.

FG kan dere måle på samme måte som før, men du må beregne ny OG for å kunne beregne alkoholprosenten. Det letteste er å bruke en bryggekalkulator av et slag (beersmith, beercalc, brewersfriend etc.) og legge inn sukkeret og gjerne øke volumet tilsvarende det vannet dere kokte sukkeret i.

Den opprinnelige vørteren var på 12 plato, dvs 12% sukkerinnhold (48/4=12), på 25 liter blir det 3kg sukker. De tilsetter så 500g sukker og 500g vann, da blir sukkertettheten 13.7%, eller en OG på 1.055. FG vil bli 1.0195 (litt mer vann enn før) så alkohol blir da (1,055-1,0195)* 131.25 = 4.66% ABV

Tilbake
Topp