Hjemmebrygg og norsk lov

Riis'en

Dommer
Så nettop en reportasje fra tyskland, der er det ikke lov å brygge mere en 200 liter øl i året uten å registrere seg. Sier Norsk lov noe om dette?
 
Nei, meg bekjent er det ingen slike grenser i Norge. Brygging til eget bruk er lov. Den sk. Ølloven av 1912 som sa at det ikke var lov å brygge øl så lenge man ikke hadde maltet kornet selv ble opphevet i 1999, så nå skal det være fritt frem så lenge ølet ikke selges...
 
I Tyskland må alle hjemmebrygg meldes til det lokale tollvesenet 2 dager på forhånd. Også små brygg på 20 l. Kommer man over 200 l så må man skatte av ølet, skjønt det er snakk om en veldig lav skatt.

Tyske hjemmebryggere er veldig frustrerte over dette fordi det medfører så mye styr og dette koster tollvesenet mye mer enn de for igjen for det. Av og til stikker faktisk tollerne innom hjemmebryggere for å sjekke om alt går som det skal.
 
Litt merkelig at Tyskalnd skal ha så strenge regler, siden det (Hvertfall i Bayern) ifølge loven er regnet som et næringsmiddel. Kan overføres til norsk lov ved at det ikke er lov å sette mere en 200 brød deiger i året.
Endelig kan Norge skryte av lover og regler. ;)

Eduard skrev:
Tyske hjemmebryggere er veldig frustrerte over dette fordi det medfører så mye styr og dette koster tollvesenet mye mer enn de for igjen for det. Av og til stikker faktisk tollerne innom hjemmebryggere for å sjekke om alt går som det skal.

Må Hjemmebryggerne også forholde seg til de strenge renhetslovene?
 
Renhetsloven gjelder ikke i Tyskland lenger, mener jeg helt bestemt. Den ble vel ansett som et handelshinder, all den tid den hindret import av øl fra resten av Europa, spesielt Storbritannia og Belgia? Faktisk mener jeg å ha hørt at Renhetsloven ble slettet i Tyskland TIDLIGERE enn den ble det i Norge, men ikke siter meg på det :)
 
Såvidt meg er kjent gjelder ikke renhetsloven på Importøl. Bare på øl som produseres i Tyskland.
 
Jeg mener faktisk at den ikke gjelder der heller - men at alle tyske bryggerier reklamerer med at de følger den fordi forbrukerne krever det.

Men da loven fortsatt gjaldt, mener jeg veldig bestemt at det gjaldt på importøl også, og at det var grunnen til at vi først i senere år har fått engelske og belgiske øl inn på polet. Har jeg tatt så feil? Er det noen som har mer sakkunnskap enn min synsing?
 
Det joques sier skal stemme iht http://en.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot Her står det at renhetsloven ble opphevet i 1987, mens jeg har lest at i Norge ble renhetsloven opphevet da vi ble med i EØS i 1994.

Ved litt søk fant jeg dette:

"Den såkalte renhetsloven for øl ble innført i Bayern i 1516, og senere også gjort gjeldende i Norge. Kun vann, humle, malt og gjær ble tillatt brukt ved brygging av øl. Regelen har holdt seg helt opp til vår tid og ble avviklet ved at ølloven av 1912 ble opphevet 1. januar 1994. Det kan synes som om renhetskravet etterhvert ble innskrenket til bare å omfatte øl for salg siden 1912-loven åpnet opp for at «ener, enebær, pors, sirup og sukker...» ble benyttet ved privat brygging, jf § 1." http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/NOU-er/1996/NOU-1996-10/5.html?id=375156
Men det stemmer nok ikke at ølloven av 1912 ble opphevet i 1994, den ble nemlig opphevet 1. juli 1999, se http://www.stortinget.no/beso/1998/beso-199899-098.html
Se også http://www.stortinget.no/inno/1998/199899-100-001.html, første avsnitt.

Jeg mener videre at grunnen til at vi først i det siste har fått (sterke) belgiske og engelske øl inn på polet, er som nevnt i linken over at først i 1999 ble grensen på at øl max kunne inneholde 7% alk avskaffet. Så renhetsloven i Norge mener jeg ikke gjaldt importøl, iallefall kan ikke dette ha blitt håndhevet. Vi har bl.a. hatt mais- og risøl som Corona og Bud på markedet lenger enn siden 1999!  ::)
 
Den er grei :) 

Renhetslov er uansett noe skikkelig tull. Når det går så langt at man ikke engang kan justere mineralinnholdet i vannet sitt, men må dyrke fram laktosekulturer av rå korn for å justere pH i bryggevannet, samt ikke får tilsette CO2 og dermed må gjøre masse rart med parallell gjæring og ettergjæring, da har det gått helt over styr. Hehe :)

Gjør som belgierne, brygg med alt hva naturen måtte gi deg, så lenge det ferdige ølet er sunt og godt!
 
Så lenge de ikke tilsetter konserveringsmiddel i øllet, som de gjør mange steder. f.eks i India er det vel bare fint å kunne lage uendelig mange varianter av godt drikke. Hører Inderne klager over øllet sitt, og at man får fryktelig vodt i hodet av å drikke det.
 
Jeg tror også de store bryggeriene i USA tilsetter konserveringsmidler, eller gjorde det før. Under den industrielle porterrevolusjonen i England tilsatte de jo alskens uhumskheter i ølet som ikke på noen som helst måte kunne sies å være sunt.

Men så lenge ingrediensene i seg selv er gode og sunne, skal man ikke legge kunstige begrensninger på seg selv. :)
 
Tilbake
Topp