Tror dere
TV-økonomien kjenner jeg ikke så godt til, men jeg har etterhvert fått litt innsikt i bokbransjen. Tar du alle bøkene som ble solgt i alle norske bryggebutikker i fjor, så er du nok fortsatt i grenseland for hva du klarer å få økonomi på hos et norsk forlag. Generelt bør det være rimelig bra håp om å selge 3.000 bøker, og helst 5.000, av norske utgivelser. Det er veldig lite sannsynlig at ei smal, norsk bryggebok vil selge noe slikt.
For å få et slik salg, må du ha distribusjon i bokhandelkjeder. Der er det plass til et begrenset antall bøker, og de titlene som de kjøper inn er rimelig brede. Dessverre.
Hvis jeg først skal se et kokkeprogram vil jeg heller se Heston Blumethal lage brennende sorbet eller nerde totalt på å lage verdens beste Fish & Chips, enn å se en innføringsvideo i hvordan å steke kyllingfilet
For all del, men det viser også noe av problemet. På de smalere tingene finnes det et godt utvalg av internasjonale bøker og serier, som har et mye større marked og kan få økonomi i smalere prosjekter. Skal man lage noe pånorsk, så må man konkurrere mot engelspråklige produksjoner, samtidig som det vil være helt marginalt om man var helt alene.
Du er, tross alt, en av ganske få avanserte hjemmebryggere i Norge. Det er ikke mange som deg og meg. På forumet her er det noen hundre som er ganske aktive. Antallet som deltar på foredrag, kurs e.l. som er noe mer enn bare et nybegynnerkurs, så er det kanskje snakk om et par-tre hundre i året. Skal det bli økonomi i noe kommersielt, så må altså hver aktive bruker på Norbrygg-forumet kjøpe et sted rundt 10 bøker.
Jeg er åpen for argumenter som kan gjøre noe mer spisset til et kommersielt prosjekt, men at du, jeg og noen hundre til er interessert, holder ikke. Først og fremst fordi ikke alle som synes noen er interessant, legger igjen penger i det, men også fordi du altså må selge firesifret antall bøker for å ha god nok økonomi.
Skal man få til noe smalt og dypt på norsk, så er jeg rimelig sikker på at det må gjøres ikke-kommersielt eller halvkommersielt. Med ulike print on demand-løsninger og elektronisk publisering, kan man i det minste få gjort ting tilgjengelig, selv om det fortsatt er vanskelig å tjene penger på. Blogger, podcaster osv er jo også mulig, og kan være fine hobbyprosjekter. Men kommersielt, med Gyldendal, Kagge, VG, Aftenposten eller Aschehoug i bakkant? Veldig lite sannsynlig.