Hjemmebryggekspert til Web-TV-serie

Enda mer av det nybegynnervennlige!? Det er jo mye mer morsomt (og inspirerende) å se på folk som tar den helt ut :)

Dessverre er det norske markedet såpass begrenset at det er vanskelig å få kommersielle interesser til å se på noe annet enn brede og nybegynnervennlige prosjekter. Både med bøker og TV går pengene raskt når det skal lages noe.

Men en skikkelig nerdete blogg, podcast eller videoblogg hadde vært morsomt å få til, og kunne jo vært et fint hobbyprosjekt.
 
Dessverre er det norske markedet såpass begrenset at det er vanskelig å få kommersielle interesser til å se på noe annet enn brede og nybegynnervennlige prosjekter.

Tror dere :)

Hvis jeg først skal se et kokkeprogram vil jeg heller se Heston Blumethal lage brennende sorbet eller nerde totalt på å lage verdens beste Fish & Chips, enn å se en innføringsvideo i hvordan å steke kyllingfilet :)

Edit: men jeg gleder meg til å se resultatet når det er klart
 
Sist redigert:

TV-økonomien kjenner jeg ikke så godt til, men jeg har etterhvert fått litt innsikt i bokbransjen. Tar du alle bøkene som ble solgt i alle norske bryggebutikker i fjor, så er du nok fortsatt i grenseland for hva du klarer å få økonomi på hos et norsk forlag. Generelt bør det være rimelig bra håp om å selge 3.000 bøker, og helst 5.000, av norske utgivelser. Det er veldig lite sannsynlig at ei smal, norsk bryggebok vil selge noe slikt.

For å få et slik salg, må du ha distribusjon i bokhandelkjeder. Der er det plass til et begrenset antall bøker, og de titlene som de kjøper inn er rimelig brede. Dessverre.

Hvis jeg først skal se et kokkeprogram vil jeg heller se Heston Blumethal lage brennende sorbet eller nerde totalt på å lage verdens beste Fish & Chips, enn å se en innføringsvideo i hvordan å steke kyllingfilet :)

For all del, men det viser også noe av problemet. På de smalere tingene finnes det et godt utvalg av internasjonale bøker og serier, som har et mye større marked og kan få økonomi i smalere prosjekter. Skal man lage noe pånorsk, så må man konkurrere mot engelspråklige produksjoner, samtidig som det vil være helt marginalt om man var helt alene.

Du er, tross alt, en av ganske få avanserte hjemmebryggere i Norge. Det er ikke mange som deg og meg. På forumet her er det noen hundre som er ganske aktive. Antallet som deltar på foredrag, kurs e.l. som er noe mer enn bare et nybegynnerkurs, så er det kanskje snakk om et par-tre hundre i året. Skal det bli økonomi i noe kommersielt, så må altså hver aktive bruker på Norbrygg-forumet kjøpe et sted rundt 10 bøker.

Jeg er åpen for argumenter som kan gjøre noe mer spisset til et kommersielt prosjekt, men at du, jeg og noen hundre til er interessert, holder ikke. Først og fremst fordi ikke alle som synes noen er interessant, legger igjen penger i det, men også fordi du altså må selge firesifret antall bøker for å ha god nok økonomi.

Skal man få til noe smalt og dypt på norsk, så er jeg rimelig sikker på at det må gjøres ikke-kommersielt eller halvkommersielt. Med ulike print on demand-løsninger og elektronisk publisering, kan man i det minste få gjort ting tilgjengelig, selv om det fortsatt er vanskelig å tjene penger på. Blogger, podcaster osv er jo også mulig, og kan være fine hobbyprosjekter. Men kommersielt, med Gyldendal, Kagge, VG, Aftenposten eller Aschehoug i bakkant? Veldig lite sannsynlig.
 
Så lenge det fokuseres på at hjemmebrygging er kjekt, sosialt og givende i stedet for raskt, enkelt og billig er jeg fornøyd.
 
Kan Gustav Foseid komme til parketten for sin rumba? Snart klar for skal vi danse, hvis du fortsetter slik :D

Jeg har hørt at jeg ligner på en av deltagerne, men jeg tror vi kan se helt bort fra muligheta for at jeg dukker opp i et danseshow. Det er faktisk litt vanskelig å beskrive hvor usannsynlig det er.

Forøvrig oppsummerer Aftenposten innholdet på kreative måter i overskriftene sine:
maltoghunleogslikt.JPG
 
Tja... Jeg sier "oppskrift finenr du her" , eller noe slikt. Så skulle de legge på en passende URL. Det har de tydeligvis ikke fått til.
Ja, mente ikke å legge skyld på deg, mer at du kanskje kunne tipse dem om det. Er jo dumt hvis folk prøver å oppsøke oppskriftene..
 
Hei, jeg er helt ny på ølbrygging og kom over denne serien på Matkanalen. Jeg synes den var veldig nyttig og begge programlederne gjorde en god figur. Takk for et bra program!
 
Hei, jeg er helt ny på ølbrygging og kom over denne serien på Matkanalen. Jeg synes den var veldig nyttig og begge programlederne gjorde en god figur. Takk for et bra program!

Hyggelig å høre. Det er jo ganske grunnleggende det vi er gjennom, og selv om jeg hadde rimelig kontroll på brygginga, så følte jeg meg som en skikkelig amatør foran kamera.

Forresten, det var vel ikke bare en følelse. Jeg var en skikkelig amatør.
 
Tilbake
Topp