Hjemmebrygget tåler transport dårlig

Heisann! Har satt 9 batcher siden juni. Vi i bryggeriet har et gjennomgående problem med at i flasker vi gir vekk er ølet alt for ivrig med å komme seg ut av flaska. Dette har skjedd med flere av bryggene, og dette til tross med at vi ikke sliter med det selv, selv om vi oppbevarer bryggene våre ulike plasser på ulik måte. Vi har sagt når vi sender/gir vekk øl at de må la de stå i ro et par dager i kjøleskap, men allikevel er ølen for ivrig.

Dette skjer så ofte på øl vi gir vekk i forhold til egen øl, at vi har slått fra oss muligheten for ulik karbonering, eller at det er en tilfeldighet.

Når man popper korkene er det rolig et par sekunder før det begynner å "koke" fra bunnen av flaska.

Forslag til årsak? Svært frustrerende.
 
Kan vere rester av humle som har blitt med I flaske? Som co2 kan samle seg rundt


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tror ikke oppbevaringen er så ulik. Rester av humle kan det forsåvidt være litt av, men skal ikke det gå bra så lenge det er skikkelig bunnfelt?
 
Er det vei eller luftransport de ølene dere gir vekk blir fraktet med?
 
Kan det være at det ikke er tilfeldig hvilke flasker dere gir vekk? For eksempel at dere gir vekk mer av de som ble fylt sist? Da kan det for eksempel være for mye bunnslam og evt humlerester som gjør det. Er det nok så vil CO2 kunne samle seg rundt dette og det begynner å "koke". La for øvrig merke i flasken med Kinnskjegg jeg fikk tilsendt fra dere at den var fylt virkelig helt opp til toppen, og at det var relativt mye bunnfall. Hadde ikke noe problem med at det bruset over, men tenker om kombinasjonen mye bunnfall og lite dødrom kan føre til at det bruser over.

En annen mulighet er om frakten kan ha ført til at ølet har gjæret lengre ned på flaska. Hvis dere alltid har flaskene like fulle, så vil jo det gi lite "toleranse" for skumutvikling.
 
Dersom noen søker opp denne tråden i ettertid så kan jeg informere at på 11 batcher siden dette har vi ikke hatt et eneste problem med dette. Vi har silt av humle før gjæring og hatt ekstra fokus på flaskevask, så tipper problemene har ligget på et av disse punktene.
 
Jeg vil si at dette høres ut som om det har vært en infeksjon. Jeg har dette problemet på noen av bryggene mine. Det utvikler seg fortere hvis ølet oppbevares varmt, så det kan være forklaringen på at det dere ga bort, bruste kraftig, mens dere ikke opplevde det.

Ølet er til å begynne med helt fint, og det blir ikke umiddelbart udrikkelig når brusingen begynner å vise seg. Det er ingen direkte usmak, men de ølene jeg har som får dette, får et ubestemmelig fellespreg. Den opprinnelige smaken blir borte - den overskygges av det fellespreget jeg snakket om - ølet blir tørrere, og du får munnen full av skum når du drikker. Det kan drikkes en stund, men ikke lenge. Så er det bare å kassere det.
 
Tilbake
Topp