Hjemmedyrket humle. Innhøsting ferdig.

Heisann bryggegodtfolk.

Tenkte jeg skulle levere en minirapport vedrørende årets humledyring i Mandal.

I vår, tidlig april, nyplantet jeg 6 rhizomer i potter. Rhizomene fikk jeg hos Grønsfjord Staudegartneri på Spangereid like ved Lindesnes fyr. Utplantingen fra potter til permanent dyrkested fikk jeg ikke foretatt før ca 15 juni. Jeg hadde ingen forhåpninger om noen kongler i år siden jeg var så sent ute.

Imidlertid vokste plantene seg raskt ca tre meter høye og i helgen var det på tide å foreta innhøstingen.
Resultatet ble 200 gram humlekongler, opptil 30mm lange, som jeg tørket i stekeovn på ca 50 grader og varmluftsvifta på. Ferdig tørket ble resultatet 37 gram velduftende humle, som jeg gleder meg til å bruke som smakshumle i et av de kommende bryggene.

Det var overraskende enkelt å få til. Jeg har ikke sett noe til lus eller utøy på plantene. Kun en gang midt i sommer ga jeg plantene en skikkelig rotbløyte siden det da var så tørt. Siden har det ikke vært påfallende problematisk med tørke i Mandal  :)

Jeg regner med at neste års avling vil ta seg endel opp siden plantene i løpet av dette året har fått satt skikkelig rotsystem.

Et par spørsmål sånn på tampen.
Skal jeg kutte bort plantene nå som innhøsting er foretatt, eller bør jeg vente til de visner av seg selv ?
Hvor mange gram humle per plante får dere som har etablerte planter ?
 
Uten at jeg har den minste kunnskap om dette, vil jeg anta at du bør vente til de visner, så planten får tid på seg til å lagre næring i røttene.

Vill synsing.
 
Plantene bør få stå til de visner før de kuttes ned, da næring trekker ned i røttene først.

Skal komme tilbake til årets avling når jeg har litt mer tid.
 
Jeg mener det ikke så bastant som disse små folkene nedenfor, men jeg måtte bare få brukt dem en gang. ;D Påfallende å se hvor lite humle man sitter igjen med etter tørking, altså i vekt.  :eek:

:postpics:
 
Gahr skrev:
Vet du hvilken humletype du plantet?

Jeg spurte staudegartneren om han visste hvilken type humle dette var, men han  visste ikke det. Selv er jeg ikke sånn en dreven brygger at jeg kan skjelne de forskjellige sortene fra hverandre, så jeg kan dessverre ikke ta stilling til hvilken type den er. Men humlekonglene lukter friskt og godt, og de smaker..  :roedme: humle
 
Et par andre ting om humle:
Så vidt jeg vet bør man beskjære humlen, slik at det er kun tre stengler pr plante som får vokse opp.
Sørg for at konglene er godt modne, hvis ikke lukter det bare gress.
Vil anta det er viktig at ovnen du tørker humlen i er ren, og ikke avgir masse lukt når du varmer den opp. Humle med god aroma av sitrus, harpiks, grandis og ribbe er neppe noe særlig.
 
Igår var jeg hos Espen Haavardsholm som hadde plantet Perle i hagen. Den hadde klatret nokså høyt, men konglene var ennå ganske så små og få. Fikk luktet på en av dem og det luktet veldig gressete ennå. Antakelig så trenger planten litt mer tid.
 
Virker som humledyrking i egen regi er lite å satse på, ja, i hvert fall om poenget er å sikre seg god og rikelig tilgang på humle med moderat investering av penger og egeninnsats. Om man gjør det fordi man er nysgjerrig på hvordan det arter seg i praksis blir det selvsagt noe annet.
 
Dyrking av humle i mindre skala er ikke særlig økonomisk, hvis tiden man bruker på stell, plukking og etterarbeid taes med.
Men jeg synes nå det er ekstra stas når man også kan ta del i denne delen av prosessen, og også bruke gamle humlesorter, eller se hvordan utenlandske sorter kan trives og utvikles her til lands, også i mikroskala.

Må bare beklage dårlig bevisførsel i bildeform, jeg har alle bildene på PCen, men bruker nesten bare Macen om dagen..

Tror det er nokså vanlig at tørket humle veier 1/5 av fersk humle, noe som også kan overføres til andre urter.
 
Tilbake
Topp