Hjemmelaget Speidel

Tenkte og legge ut noen bilder av Speidel prosjektet mitt. Research er det som helt klart tar lengst tid, så jeg tenkte det kanskje kan være til hjelp for noen andre.
Gryten er en 50L gryte fra bryggselv, maltrør, sil og pakninger er orginal Speidel. Dette for og gjøre det enkelt og tilgjengelig med reserve deler. Pumpen er en Vortex BWO 155R 230V. Ellers så er det ebay som er hovedleverandør av ymse deler. :)
Styringen er OpenArdBir, den er laget med teininger fra OpenArdbir prosjektet. Selv om utviklingen er avsluttet så er heldigvis teiningene tilgjengelige. Alt i alt er jeg veldig fornøyd, utstyret har vist seg og være veldig bra og stabilt.

IMG_1425.JPG
IMG_1387.JPG
IMG_1385.JPG
IMG_1384.JPG
IMG_1427.JPG
IMG_0844.JPG
 
Så veldig bra ut. Det ble kanskje litt billigere enn en orginal speidel....
 
Takker. Nei gjør ikke det, første gang jeg brygget så bommet jeg litt på vannmengden, elementene kom over vørteren og svei seg litt på skummet.
 
Ja man bør kanskje ha en 75 liter kjele da om man ønsker å benytte 50liters maltrør.

Hvor store er varmeelementer? Bør vel ha min 3000w og helst ulwd elementer. Speidel har jo ulwd element slik at man ikke brenner vørter.

Virker som en solid pumpe du har valgt også. Kanskje litt overkill? Kan du justere hastighet på den? Vurdert en topsflo td5 til lignende prosjekt selv
 
Ja man bør kanskje ha en 75 liter kjele da om man ønsker å benytte 50liters maltrør.

Hvor store er varmeelementer? Bør vel ha min 3000w og helst ulwd elementer. Speidel har jo ulwd element slik at man ikke brenner vørter.

Virker som en solid pumpe du har valgt også. Kanskje litt overkill? Kan du justere hastighet på den? Vurdert en topsflo td5 til lignende prosjekt selv

Elementene er 1500W hver, så 3kw totalt. Jeg ville at den skulle virke på en vanlig 1 fas 16A. Jeg litt usikker på om det er ulwd, men jeg svir ikke vørter med de. Den ene gangen jeg klarte det er fordi jeg ikke fulgte med så elementene kom opp i luft/skum. Da svei skummet seg :)
Pumpen er en vortex bwo. Jeg er meget fornøyd med den, nesten 100% løydløs samt du kan justere hastigheten. Den er også lett å rengjøre innvendig. Skulle jeg sette fingeren på noe så er det at det ikke tåler over 85 grader. Det går helt greit med denne gryten, men om jeg skulle bruke pumpen på et annet oppsett så var det litt dumt.

Hva slags styring bruker du på prosjektet ditt ?
 
Jeg har en DIY Grainfather variant med craftbeerpi styring. Tenker å lage en Speidel variant nå. DIY er litt av hobbyen det også :)

Tror du det hadde fungert med
20l meskerør på 36l kjele? Maltrøret er kanskje fir høyt? Har en kjele liggende så penger spart. Brygger sjeldent mer en 20l. Får ikke større en 19l corbelius uansett :)
 
Jeg har en DIY Grainfather variant med craftbeerpi styring. Tenker å lage en Speidel variant nå. DIY er litt av hobbyen det også :)

Tror du det hadde fungert med
20l meskerør på 36l kjele? Maltrøret er kanskje fir høyt? Har en kjele liggende så penger spart. Brygger sjeldent mer en 20l. Får ikke større en 19l corbelius uansett :)


Kult. :)

Jeg prøvde med en 36L sel men det virket dårlig sammen med de elementene jeg har. Meskerøret var vel ganske jevnt med gryta vist ikke jeg husker feil, eller rett over. Problemet oppstår når du skal ta ut meskerøret, da forsvinner så mye veske at elementene blir stående i friluft. Det blir også vanskelig med koking.

Jeg har planer om å lage en ny gryte i fremtiden, da vil jeg ha en som er litt høyere, det vi passe bedre med elementene.
Jeg har byttet ardbir styringen til fordel for brewmaniac, den er helt fantastisk. :) Er en videreutvikling av ardbir, med wifi og en del ekstra funksjoner. Den kan anbefales på det sterkeste.
 
Tilbake
Topp