DIY Speidel kopi

Har prøvd meg på dette jeg også men fikk problemer med gjennomstrømning av vørt gjennom maltrøret (et par "fontener"). fikk ikke plass til mere en ca 14 kg malt til ca 60 liter vann. Røret mitt var større i diameter enn ditt tror jeg. Bygget om og satte egen mesketank på toppen av kjelen til slutt. Får nå plass til 20 kg malt og ingen "fontener" :)
 
Lenge siden jeg har hatt tid til å oppdatere denne tråden dessverre. Det positive er at prosjektet sakte men sikkert nærmer seg ferdig. Legger ved noen bilder som viser hva som har skjedd siden sist. 2015-01-29 22.39.39.jpg 2015-05-21 21.58.25.jpg 2015-06-10 22.29.09.jpg 2015-06-11 22.03.55.jpg
 
Jeg sitter med tanken om å bygge en Speidel-kopi selv. Dette så jo veldig bra ut! Hvordan ble resultat? :)
Utstyret har fungert godt men jeg sliter med lavt utbytte. Dette er nå delvis løst ved å stoppe pumpene flere ganger under mesking, lar de stå av i 2-3min før de startes igjen.
Holder hele tiden på å utbedre utstyret, siste tilskudd er en platekjøler for å korte ned på kjøletiden.

Mvh Kristoffer Lindh
 
Flott arbeid! Misunner deg på tilgangen til alt verktøyet.

Når det gjelder utbytte kan det være lurt å røre om i mesken etter en liten stund, dannes raskt kanaler vørteren går igjennom.
 
Tilbake
Topp