Hjemmepresset eplecider

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Jeg forsøker å lage eplecider fra hjemmepressede epler. Bryggebutikken hadde uheldigvis ikke cider gjær, men anbefalte meg en vingjær.

Det ble 16L saft hvor jeg tilsatte gjær uten å koke/varme opp saften, bryggebutikken mente dette skulle være OK. Burde jeg ha varmebehandlet? Nå har det stått på dunk ved 18C og gått fra 1.054 til 1.003. Det er veldig uklart og lukter av gjær, men smaker ganske godt..! Jeg fikk med to poser med klaringsmiddel, kieselsol og gelatin. Hvis jeg tilsetter dette klaringsmiddelet, vil ikke dette bunnfelle gjæren også slik at jeg ikke klarer å karbonere ved å tilsette sukkerlake når jeg flasker?

Jeg har ingen erfaring med vingjær og er redd for at det kan sette smak. Jeg tenkte en mulighet kunne være å stikke om og så sette dunken i kjøleskap noen uker for å se om det klarner litt mer. Vil dette være dumt da jeg vil tilføre oksygen?

Gode råd for veien videre mottas med stor takk!
 
Det vil bunnfelle gjæren, men det gjør ikke noe. Tilsett litt CBC-1 gjær sammen med sukkeret for karbonering :)

Og, er du glad i smaken av kokte epler, så skulle du varmebehandlet ;)
 
Bra, jeg var litt redd at villgjær ol. kunne ødelegge for meg.

Jeg leste at gelatinen kunne gjøre eplecider mer uklar, har du erfaringer med det? Kan jeg benytte kun kieselsolen?

Hvordan bruker jeg CBC-1 gjæren ved flasking, rehydrerer og blander med sukkerlaken?
 
Bra, jeg var litt redd at villgjær ol. kunne ødelegge for meg.

Jeg leste at gelatinen kunne gjøre eplecider mer uklar, har du erfaringer med det? Kan jeg benytte kun kieselsolen?

Hvordan bruker jeg CBC-1 gjæren ved flasking, rehydrerer og blander med sukkerlaken?
Ikke bland gjæren med sukkerlaken, ha den oppi karet før eller etter du har blandet inn sukkerlaken. :)

Lenge siden jeg lagde cider, så jeg husker rett og slett ikke angående klarningen. Kanskje andre har noe å bidra med?
 
Oppdaterer denne. Den lokale bryggebutikken mente at klaringsmiddelene ikke ville ta knekken på gjæren og at det ville være igjen nok til å karbonere uten å tilsette cbc-1. Det ble kullsyre, men kunne nok med fordel ha vært litt mer. Uansett så er det største problemet at den er så tørr (FG-1.003) og skarp i smaken at den ikke er nevneverdig drikkanes. Får håpe at smaken bedrer seg med lagring, spesielt siden det var så utrolig mye jobb med å få presset eplene! Dersom det blir å gjenta dette med hjemmepresset eplecider kommer jeg nok til å forsøke å balansere smaken med litt Sukrin ved flasking.
 
Tilbake
Topp