Hjemmeristet malt i en bitter

Jeg har for moro skyld forsøkt meg på å riste en kilo pilsnermalt. Litt usikker på hva jeg har endt opp med, men etter å ha lest litt i en rar pdf fant jeg det for godt å riste i varmluft på 160 °C i 100 minutter. Satser på at malten ligger et sted mellom amber og brown (formeninger om feil mottas med takk).

Etter å ha kikket litt på hva jeg har liggende, har jeg kommet frem til følgende oppskrift:

--- Snip ---

Kode:
Recipe:       Bitter Nutz
Style:        Engelsk strong bitter
TYPE:         All Grain
Batch Size:   20,00 L
Boil Size:    16 L
Est. OG:      1,062 SG
Est. Color:   19,5 SRM
Est. IBU:     44,3 IBU
Efficiency:   72,00 %
Boil Time:    90 Minutes

------------

Amount        Item                                      Type         % or IBU
4,50 kg       Pilsner (2 Row) Bel (2,0 SRM)             Grain        77,59%
0,50 kg       Brown Malt (76,1 SRM)                     Grain        8,62 %
0,50 kg       Wheat, Flaked (1,6 SRM)                   Grain        8,62 %
0,30 kg       Special B Malt (180,0 SRM)                Grain        5,17 %
30,00 g       Magnum [14,00 %]  (60 min)                Hops         36,7 IBU
20,00 g       Tettnang [4,50 %]  (30 min)               Hops         6,0 IBU
15,00 g       Irish Moss (Boil 10,0 min)                Misc
20,00 g       Tettnang [4,50 %]  (5 min)                Hops         1,6 IBU
2 Pkgs        American Ale II (Wyeast Labs #1272)       Yeast-Ale

------------

Mash:         Single Infusion
75 min        Mash in 15 L of water at 75 C, mash temp at 66 C
Sparge Step:  Fly sparge with 7,40 l water at 76 C
--- Snap ---

Om noen har noen innspill blir jeg takknemmelig. Skyter litt fra hofta her.

Jeg har "ristet" malt selv i ovnen. Tror det var i boka "How to Brew" hvor det står hvordan man gjør dette.

Det du kan gjøre er å sammenligne den vanlige malten med den du har ristet selv.
Del dem på to og sammenligne fargen inni. Pilsner og Palemalt er relativt hvite/off white i fargen. Amber er lys lys beige. :)

Ja, jeg så den lille snutten om risting i How to Brew jeg også. Men den er ikke særlig utdypende. Den (nå glemte) pdf'en jeg leste tok for seg (på et litt for akademisk nivå) hva som foregikk over tid ved forskjellige temperaturer. Siden alle grafer pekte nedover i temperaturer over 160 °C og etter 100 min, tenkte jeg det sikkert var et finfint utgangspunkt. Antagelig vil fargen være lysere enn smaken skulle tilsi. Om det gir noen mening. Resultatet er i allefall særs aromatisk.

Hører gjerne hvordan du synes malten smaker og hvordan den ser ut (bilde?), jeg har ikke prøvd det selv enda, men det er jo absolutt en artig måte å justere sin egen malt på.

I forhold til oppskriften blir sikkert ølet godt, men en engelsk strong bitter er det nok ikke. :)

Såvidt jeg kan se har du ikke med noen engelske ingredienser, som er nettopp det som gir karakteristikken til en engelsk strong bitter (engelsk pale ale malt, engelsk krystallmalt, East Kent Goldings eller annen britisk humle, engelsk alegjær). Oppskriften er vel slik sett en slags hybrid mellom flere øltyper (det nærmeste blir kanskje en kraftig tysk Altbier), men det trenger som sagt ikke å gjøre at ikke ølet blir godt.

Næh. Jeg er ikke så veldig nøye med stiler. Bruker dem mest som utgangspunkt. Dette blir nok i kraftigste laget for en bitter, men jeg tar høyde for at min egenristede malt ikke tilfører noe. Selv om denne feiler veldig, skal det bli bra.

Av utseende på kjernene kan jeg ikke se særlig fargeforskjell. Litt mot latte, men ikke noe mer. Lukten, derimot! Hov, hov!

Tilbake
Topp