Holdbarhet humle

Barmo

Hvor mye taper humlen seg etter 5 uker i kjøleskap? Posene er åpnet men er pakket inn i en annen pose. Bør jeg øke humle mengden noe i oppskriften eller går det greit med slik oppskriften sier?

Barmo

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Så lenge du har lagra det lufttett og kaldt er det ingenting å uroe seg for. Sjølv teipar eg att posane, og frys dei ned.

Humle kan halde fleire år i frysaren, noko som òg gjenspeglast i kva årgangar som framleis selgast (2011/12). Ver imidlertid merksam på årgang i det du kjøper for langtidslagring i frysaren. Eg ville ikkje nølt med å hamstre 2013 eit par år fram i tid.

Det er ikke et greit svar på dette. Det avhenger også av kvaliteten på humla i utgangspunktet. Googler du finner du tabeller på dette. Humle kan tape seg mye i fryser og det ganske fort. Det avhenger av hvordan de oppbevares. En isete humleklump som ligger eksponert for rim og oksygen varer på ingen måte lenge selv om den er frosset.

Når det gjelder fem uker hadde jeg ikke turt å gamble med noen tapsfaktor når det gjelder bitterhet. Men jeg hadde definitivt brukt en god del mer til aroma. Men stol litt på luktesansen lukt på humla. er den frisk og lukter som den skal eller er den grå og lukter papp?

Den aller beste kombinasjonen for vanlige hjemmebryggere er å bruke vakummaskin sammen med fryser. Da unngås ising og vakumet kombinert med frost gjør at humlen virkelig holder seg i flere år.

mvh
Bårdd

Tilbake
Topp