Hei,
Jeg leser mange steder om holdbarhet og lagring av humle.
I BeerSmith, som jeg bruker, står det også en verdi for "Stability", som indikerer hvor mye mange prosent alfasyren reduseres med på 6 mnd.
Verdiene er alt fra 10 til 50 %, avhengig av type.
Jeg har da et par spørsmål rundt dette:
Gjelder dette om det er lagring i romtemperatur, kjøleskap eller fryser?
Eller er alfasyre-reduksjonen uavhengig av dette?
(Ser jo masse steder som anbefaler engen kjøleskap eller fryser for lagring av humle).
Neste spørsmål:
Smak og aromaegenskapene - reduseres disse med samme %-sats, eller andre verdier.
Årsaken til at jeg spør er "selvsagt" planlegging for neste års brygging.
Vi har i dag igjen diverse humle fra tidligere brygging, og når vi setter i gang på nyåret vil dette være 6, 9 eller noen til og med ca 12 mnd gammelt, og det er jo et spørsmål om hvor mye va dette som fortsatt kan brukes. Det har vært lagret delvis i fryser delvis i kjøleskap hele tiden.
mvh
Øystein
Jeg leser mange steder om holdbarhet og lagring av humle.
I BeerSmith, som jeg bruker, står det også en verdi for "Stability", som indikerer hvor mye mange prosent alfasyren reduseres med på 6 mnd.
Verdiene er alt fra 10 til 50 %, avhengig av type.
Jeg har da et par spørsmål rundt dette:
Gjelder dette om det er lagring i romtemperatur, kjøleskap eller fryser?
Eller er alfasyre-reduksjonen uavhengig av dette?
(Ser jo masse steder som anbefaler engen kjøleskap eller fryser for lagring av humle).
Neste spørsmål:
Smak og aromaegenskapene - reduseres disse med samme %-sats, eller andre verdier.
Årsaken til at jeg spør er "selvsagt" planlegging for neste års brygging.
Vi har i dag igjen diverse humle fra tidligere brygging, og når vi setter i gang på nyåret vil dette være 6, 9 eller noen til og med ca 12 mnd gammelt, og det er jo et spørsmål om hvor mye va dette som fortsatt kan brukes. Det har vært lagret delvis i fryser delvis i kjøleskap hele tiden.
mvh
Øystein