Holdbarhet på oppmalt malt

Helt uavhengig av hvordan det er pakket, så er det et interessant spørsmål, som jeg har til gode å finne et godt svar på.

Er det noen grunn til at kvernet malt burde ha kortere holdbarhet enn hvetemel? Det er kanskje noen aromastoffer som oksideres raskere, men jeg er usikker.

Bakere liker best ferskt mel, husker ikke hvorfor. Står noe om det i ei bok av han bakeren i Lom, skal se om jeg finner den boken når jeg kommer hjem i dag.

Det skal ettersigende være utbyttet på basemalten som synker. Spesialmalt skal ettersigende holde lenger

Godt spørsmål, hvor lenge holder den malte spesial malten jeg har i kjellern(sjokko og black),
ikke vakumert?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Jeg har aldri trodd helt på den der max par-tre uker når jeg vakuumpakker ubrukt malt, men har aldri brukt bare gammel malt. Tror jeg har nok base og spesialmalt som har stått i flere måneder nå til en grei ipa, så kanskje jeg skulle laget et brygg i vitenskapens navn med det snart.

Under et intervju med en maltster på Basic Brewing Radio, uttrykte han at knust malt holder seg lengre enn folk trodde når det er pakket tørt i tett pose og lagret kaldt. Han anslo 2-3mnd, mer hvis det var vakuumpakket.  :skitbra:

EDIT: Var å sjekka nå... 3 mnd var hans estimat.
Podcasten finnes her: http://goo.gl/ujP0b  om lagring av knust malt ved 35:00

Har alltid bestilt knuste sekker. Det lengste en sekk holdt var tre måneder. Kan ikke på noen måte si at malten var merkbart dårligere etter tre måneder. Ikke utbyttemessig heller.

Da jeg kjøpte bryggeriet mitt fulgte det med 60-70 kg ferdig knust malt, hvor gammel den var da jeg fikk den vet jeg ikke men jeg brukte vel en 4-5 mnd på å brygge vekk alt.  Ikke at jeg merket at det ble noe dårligere øl etter som tida gikk, heller tvert imot jeg ble kanskje bedre å brygge med litt trening :)  Så om det oppbevares tørt og ikke for varmt trur jeg den kan holde seg lenge.

Nå må dere ikke ødelegge placeboeffekten av hva nykvernet malt har på meg, har aldri brukt noe annet og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Men jeg er ganske sikker på at jeg fikk bedre kaffeopplevelser etter at jeg gikk fra ferdigkvernet til hele bønner som jeg kverner selv, og enda bedre da jeg begynte å importere grønne bønner som jeg brant selv. Skulle tro det var det samme med malt? Men optimalt er kanskje ikke så langt unna godt nok.

Fikk en APA ferdigblanding med knus malt til jul som var dårlig vakumpakka (skikkelig tynn plast). Den ble stående i 2 mnd før jeg brygget og hadde vel sikkert stått lenger i butikken også. Ølet ble bra fordet.

Larzan skrev:
Nå må dere ikke ødelegge placeboeffekten av hva nykvernet malt har på meg, har aldri brukt noe annet og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Men jeg er ganske sikker på at jeg fikk bedre kaffeopplevelser etter at jeg gikk fra ferdigkvernet til hele bønner som jeg kverner selv, og enda bedre da jeg begynte å importere grønne bønner som jeg brant selv. Skulle tro det var det samme med malt? Men optimalt er kanskje ikke så langt unna godt nok.
Men når du brygger kaffe tilsetter du kanskje ikke aroma-ingredienser?

Har en sekk knust palemalt som ble feilbestilt i januar. (skulle ha hel malt)
Har holdt seg fin så langt. Det hører med til historien at inni selve maltsekken er det en større plastpose med en brødposeklemme fra ikea jeg har satt på.
Har heller ikke hatt noen merkbar forskjell på utbyttet.

De siste bryggene jeg har ordnet har vært mesket på 4-5 mnd gamle sekker med knust malt. Ølet ble utmerket. Jeg har imidlertid ikke forsøkt å brygge samme brygg med helt fersk malt,så jeg skal ikke være skråsikker på at resultatet var upåvirket av alderen på malten

På sekkene til Muntos oppererer de med 12 mnd holdbarhet på både hel og malt malt.

Jeg lurer også på om noen har gjort tester på dette. Jeg sendte en mail til Thomas Fawcett for et års tid siden og da sa de 6 mnd for kvernet og 1 år for ukvernet. Ikke at det ble ubrukelig med lengre lagring men at det kunne tape seg i smak.

Har aktualisert seg siden jeg lurer litt på diversifisere med en 10 liter Speidel (har en 50-rigg fra før) som jeg kan brygge mye lettere i kombinasjon med familielivet med og for å gjøre terskelen enda laverere tenkte jeg det kunne vært kjekt å ha ferdigkvernet malt stående i boden, f.eks 10kg av pils, pale og maris + the usual suspects på crystal og choco/roast fronten

Tilbake
Topp