Honey Stout, Honey! Første forsøk med teabagging. Eller BIAB, da.

Jeg hadde litt maltekstrakt liggende, og ble plutselig drithypp på å forsøke å bruke honning etter å ha lest i Randy Moshers meget inspirerende bok, Radical Brewing. Etter å ha kikket litt på varebeholdningen bestemte jeg meg for en Sweet Stout. Jeg hadde ikke nok til noe kraftigere, og noe måtte jeg bruke laktosen jeg hadde liggende til. (Har forsøkt meg på en helkorns melkestout tidligere, som eksploderte på kjøkkengulvet. Jeg har derfor ikke hatt så lyst på melkesukker på en stund.)

Siden jeg begynte å brygge, har jeg kun fusket med helmesking, så jeg var litt interessert i å teste hvordan det er å delmeske rett i vørtergryta. Jeg fulgte rådet om å koke halvparten av ekstraktmalten med maltuttrekket, for så å pasteurisere resten etter koking. Passet finfint å slenge i honning og siste humle samtidig, da honningen visstnok skal tape seg endel under koking.

Hadde også i en spiseskje (2-3 gram) bakepulver i meskevannet, men glemte ta pH, og skal ærlig innrømme at jeg ikke helt aner hva jeg gjør når det kommer til vanntilsetninger. Ideen var å gjøre det bløtere, men det er godt mulig jeg er på viddene der.

Så. Hva tror juryen? Blir dette bra?

[tt]Recipe: Honey Stout, Honey
Style: Sweet stout
Type: Partial Mash

Boil Size: 15,00 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l  

Estimated OG: 1,045 SG
Estimated Color: 86 EBC
Estimated IBU: 18 IBUs

Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type                 %/IBU        
0,50 kg               Black (Patent) Malt (985,0 EBC)          Grain                15,9 %        
0,50 kg               Caramunich I (Weyermann) (100,5 EBC)     Grain                15,9 %        
0,35 kg               Special B Malt (354,6 EBC)               Grain                11,1 %        
1,00 kg               Wheat Dry Extract (8,0 EBC)              Dry Extract          31,7 %        
0,80 kg               Light Dry Extract (8,0 EBC)              Dry Extract          25,4 %        
10,00 g               Magnum [14,00 %] - Boil 60,0 min         Hop                  15,0 IBUs    
10,00 g               Tettnang [4,50 %] - Boil 30,0 min        Hop                  3,7 IBUs      
35,00 g               Lactose (Boil 10,0 mins)                 Flavor               -            
300,00 g              Honey, Akasia (Boil   0 mins)            Flavor               -            
40,00 g               Tettnang [4,50 %] - Boil 0,0 min         Hop                  0,0 IBUs      
1,0 pkg               Dry English Ale (White Labs #WLP007)     Yeast                -            

Mash Schedule: BIAB, Full Body
----------------------------
Name              Description                             Step Temp.    Step Time    
Saccharification  Add 17 l of water at 70 C               69 C          60 min        
Mash Out          Heat to 76 C over 7 min                 76 C          10 min        

Sparge: Remove grains, and prepare to boil wort
[/tt]

LOL! "Teabagging"!

Hvis det er Sweet Stout som er målet ville jeg fjernet følgende:

- Gjæren: WLP007 gjærer ganske tørt; Motsatt av hva du er ute etter i sweet stout. Prøv heller WLP002
- Humlen: Tettnanger er aromahumle ofte brukt i tyske lagere og belgiere. Magnum er OK som bitterhumle i de fleste øl. Sweet stout trenger strengt talt kun bitterhumle.
- Honningen: Dette gjør ølet tørt. Ikke stilriktig i Sweet Stout

Ellers kan det se ut som mengden spesialmalt er litt høy og OG litt lav. I sweet stout er relativt høy OG og høy FG målet, samtidig som du har beskjedne mengder alkohol. Jeg ville satt inn verdiene og ingrediensene du har til rådighet i Beertools sin "recipe generator", så regner beertools ut en grei oppskrift.

35 g laktose vil ikke utgjøre noen forskjell. hvis den skal gi noen merkbar sødme, bør du gjerne øke mengden til minst det tidobbelte... Laktose smaker egentlig ikke særlig søtt.

Siden verden sikkert har holdt pusten i spenning, tenkte jeg å gi etter og røpe hvorledes dette gikk.

Ølen er mer en tørr enn søt stout. Den har en ørliten søt kant helt på slutten, men er ellers knusktørr. Noe vårlig sevje under de forventede kaffe- og sjokoladetonene, men alt er fjærlett. Alkoholen ligger rundt 3,8% og fargen er hakket lysere enn Guinness. Skummet greit om ølet sjenkes hardt.

Resultatet er såpass bra at jeg kommer bruke oppskriften igjen. Hva jeg vil forandre er jeg ennå ikke sikker på. Muligens vil jeg droppe honningen for å se om jeg fikk noe ut av den i det hele tatt. Laktosen vil jeg beholde som den er. Mer vil ikke passe, tror jeg. Til det er stouten for lett.

Damene digget denne.

Tilbake
Topp