Gahr skrev:Honningen består omtrent av 100 % gjærbart sukker, for det meste fruktose. For best å bevare raoma og smak av honningen, bør man unngå koking. Dette høres litt risikablelt ut rent hygienemessig, men i praksis viser "no-boil-metoden" seg å funke glimrende. Hvis du skal lage mjød, vil jeg anbefale boken "The Compleat Meadmaker" av Ken Schramm. Glimrende bok som fokuserer mye på viktigheten av gjær og gjæring.
Lars skrev:Javisst, må vel utvide biblioteket enda litt til da.
Mener jeg leste i Radical Brewing at honning gjerne kan tilsettes i sekundærkaret, da alkoholprosenten tar knekken på eventuell villgjær eller annet som skulle ha overlevd i sukkerbomben. Flere gode måter å tilsette den på, hvis man ønsker å unngå sekundærgjæring, og samtidig unngå å koke honningen?
Ha det rett i primærkaret, eller i kokekjelen rett etter kokinga er ferdig?
Huub skrev:Jeg har et plan å tilsette 500 gr. honning på en 23 liters batch etter hovedgjæringen. Bare løse opp i litt vann. Menn jeg leser så mye forskjellig om honningtilsetning at jeg er usikker om dettte er riktig.
Huub skrev:mengden skal jeg være forsiktig med . men du velger å helle det inn etter hovedgjæringen i.s.f. etter kokingen.
Huub skrev:tenkte å brygge med kardemomme, koriander, fersk appelsinskall og honning. Vet ikke om dette fungerer. Må bare prøve.
OG er o.k. for en tripel. Hvis jeg får FG 1010 blir det 8.3 % plus .4 fra bottelsukker. Jeg trenger en litt minder sterk ;Døl her.Gahr skrev:Spennende med krydret tripel (men kanskje litt lav OG til tripel å være)? Og hvorfor chocolate malt?
Og så en av kjepphestene mine: Bruker du vanlig kandisukker, altså det som kommer i "steinform"? Det er de i så fall ikke noe poeng i. Om du vil ha lyst sukker kan du bruke vanlig farin, det gir samme effekt og koster mindre. dersom du ønsker mørkt sukker som gir smak, bør du bruke mørk kandisirup (scroll litt ned på siden i linken), som er det belsgiske bryggere bruker, gjerne i blanding med vanlig hvitt sukker.
Huub skrev:OG er o.k. for en tripel. Hvis jeg får FG 1010 blir det 7.2 % plus .4 fra bottelsukker. Jeg trenger en litt minder sterk øl her.
Jeg bruker farin. Men beercalc.dk kjenner ikke det.
Chocolademalt bruker jeg får å få litt mørker gull farge. Men her er det bare leke rundt. Kanskje ikke noe poeng.
Bestillte mørk kandisukker til Belgisk dubbel som er neste brygg.