Honning i øl

Lars

Norbrygg-medlem
Får tilgang på noe råhonning, som jeg ønsker å prøve ut i øl, og muligens mjød etterhvert.
Noen som vet hvordan utgjæringen av honning er, og om eller hvordan man bevarer karakteristikker fra honningen?
 
Honningen består omtrent av 100 % gjærbart sukker, for det meste fruktose. For best å bevare raoma og smak av honningen, bør man unngå koking. Dette høres litt risikablelt ut rent hygienemessig, men i praksis viser "no-boil-metoden" seg å funke glimrende. Hvis du skal lage mjød, vil jeg anbefale boken "The Compleat Meadmaker" av Ken Schramm. Glimrende bok som fokuserer mye på viktigheten av gjær og gjæring.
 
Javisst, må vel utvide biblioteket enda litt til da. :)
Mener jeg leste i Radical Brewing at honning gjerne kan tilsettes i sekundærkaret, da alkoholprosenten tar knekken på eventuell villgjær eller annet som skulle ha overlevd i sukkerbomben. Flere gode måter å tilsette den på, hvis man ønsker å unngå sekundærgjæring, og samtidig unngå å koke honningen?
Ha det rett i primærkaret, eller i kokekjelen rett etter kokinga er ferdig?
 
Gahr skrev:
Honningen består omtrent av 100 % gjærbart sukker, for det meste fruktose. For best å bevare raoma og smak av honningen, bør man unngå koking. Dette høres litt risikablelt ut rent hygienemessig, men i praksis viser "no-boil-metoden" seg å funke glimrende. Hvis du skal lage mjød, vil jeg anbefale boken "The Compleat Meadmaker" av Ken Schramm. Glimrende bok som fokuserer mye på viktigheten av gjær og gjæring.

Så du tror at en kan bruke også honning til ettergjæring på flaske? f.e. 10 gramm par liter øl i steden for ca 7 gr sukker
Jeg lurte på dette men tenkte på infeksjonfare. Er det brukt?
 
Det vil nok gå an, men jeg er usikker på om det kan ha noen hensikt.  10 gram honning pr liter vil utgjøre 0,6 - 0,8 % av den totale extractmengden i et normalt brygg, og jeg kan ikke tro at du vil få noen smaksmessig effekt ut av det.  Men om du vil prøve så steriliserer du honningen ved å varme den opp til 70-75 grader i 10-15 minutter.

Gjør det enkelt - bruk vanlig hvitt sukker!  Jeg bruker 4 gram i engelske ales, og opptil 7 gram i hveteøl.
 
Lars skrev:
Javisst, må vel utvide biblioteket enda litt til da. :)
Mener jeg leste i Radical Brewing at honning gjerne kan tilsettes i sekundærkaret, da alkoholprosenten tar knekken på eventuell villgjær eller annet som skulle ha overlevd i sukkerbomben. Flere gode måter å tilsette den på, hvis man ønsker å unngå sekundærgjæring, og samtidig unngå å koke honningen?
Ha det rett i primærkaret, eller i kokekjelen rett etter kokinga er ferdig?

Jeg har et plan å tilsette 500 gr. honning på en 23 liters batch etter hovedgjæringen. Bare løse opp i litt vann. Menn jeg leser så mye forskjellig om honningtilsetning at jeg er usikker om dettte er riktig.
 
Huub skrev:
Jeg har et plan å tilsette 500 gr. honning på en 23 liters batch etter hovedgjæringen. Bare løse opp i litt vann. Menn jeg leser så mye forskjellig om honningtilsetning at jeg er usikker om dettte er riktig.

Jeg tilsatte 2kg honning (satte ved en oljeovn en stund for å myke den opp) i 45 liter øl mot slutten av primærgjæring i et krydderøl. Syntes krydderølet var veldig godt balansert, men ønsket å gi et lite hint av honning i tillegg, men nå angrer jeg veldig på at jeg tilsatte så mye, fordi honningen tok et voldsomt fokus i både smak og aroma i starten, og har enda (over 1 mnd etter) hovedfokus. I tillegg har jo alkoholprosenten steget betraktelig (blingset også litt med utregningen, honning gjærer ut veldig godt), så ølet har også mistet noe av fylden jeg ønsket. Jeg burde nok ha forutsett at den mengden ble for mye, men samtidig var jeg veldig innstilt på at man skulle kjenne hint av honning, så iveren tok overhånd. :)

Derfor vil jeg anbefale å tenke gjennom hva du ønsker at honningen skal gjøre, og tilsette en mer beskjeden mengde første gang, slik at du heller må lete etter honningsmaken enn å banne på at det ble for mye. Det er som regel mye lettere å justere litt opp enn ned.
 
mengden skal jeg være forsiktig med  :). men du velger å helle det inn etter hovedgjæringen i.s.f. etter kokingen.
 
Huub skrev:
mengden skal jeg være forsiktig med  :). men du velger å helle det inn etter hovedgjæringen i.s.f. etter kokingen.

Ja, jeg ønsket at aromaen og smaken på honningen skulle komme frem (istedet for å forsvinne med CO2 i stormgjæring) og at det ikke skulle være for heftig OG med mye enkle sukkerarter i starten av gjæringa. Kan absolutt si at smak og aroma av honning har tredd frem, men i større grad enn ønsket. :)
 
tenkte å brygge med kardemomme, koriander, fersk appelsinskall  og honning. Vet ikke om dette fungerer. Må bare prøve.
 
Huub skrev:
tenkte å brygge med kardemomme, koriander, fersk appelsinskall  og honning. Vet ikke om dette fungerer. Må bare prøve.

Fant en lang tråd om en belgisk inpirert sterkt øl med honning koriander og ingefær, siden du lager Belgiske kan du ta en titt :skitbra:
http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=75802
 
takk.  :biersmile:

Tror jeg foretrekker å ha honningtilsettning etter hovedgjæringen. Jeg vil ikke lage en 'salsa' og vil under koking og kjøling ikke bruke mer enn 2 eller 3 krydder Justere oppskriften til neste gang blir så vanskelig. Må holde kontrollen litt og være forsiktig for det skal bli øl og ikke suppe  ;D
 
Nå skal jeg snart begynne med å kjøle ned vørteren. Det ble følgende oppskrift og jeg tror ikke at honning skal være hjemme her. Men innspil tar jeg gjerne imot :biersmile:

     
 
     

Mieleke Style: Trippel  Brewer: lora
 
Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1073
FG: 
Alcohol: 7.2 % by vol.
Colour: 10 EBC (Golden)
Bitterness: 34 IBU
BU/GU: 0.46


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 6500 grammes
Wheat Malt 100 grammes
Kandis (light) 500 grammes
Chocolate (dehusked) Malt 15 grammes

Mash schedule: 65 degrees for 90 minutes



Hops
East Kent Golding 5.9% alpha 25 grammes 60 minutes
Challenger 7.0% alpha 23 grammes 60 minutes
Saaz 3.8% alpha 27 grammes 60 minutes

Fermentation
Yeast: WLP500 Trappist Ale


Comments:


gistslurry van Tripel met appelsinskall en koriander


20 g irish moss

1/2 ts gjærnæring

1 ts ingefær

1 ts kardemomme

20 g fersk appelsinskall


krydder 15 min kok
 
Spennende med krydret tripel, men kanskje litt lav OG til tripel å være? Og hvorfor chocolate malt?

Og så en av kjepphestene mine: Bruker du vanlig kandisukker, altså det som kommer i "steinform"? Det er det i så fall ikke noe poeng i. Om du vil ha lyst sukker kan du bruke vanlig farin, det gir samme effekt og koster mindre. dersom du ønsker mørkt sukker som gir smak, bør du bruke mørk kandisirup (scroll litt ned på siden i linken), som er det belsgiske bryggere bruker, gjerne i blanding med vanlig hvitt sukker.

Uansett er noe av det morsomste med å brygge "belgiske" øl, nettopp friheten til å brygge etterakkurat den oppskriften man ønsker. I belgisk brygging tenkes det ofte ikke på stilarter i det hele tatt, man brygger bare øl slik man har lyst til. Det er noe man ofte glemmer når man henger seg opp i konkurranser og slikt.
 
Gahr skrev:
Spennende med krydret tripel (men kanskje litt lav OG til tripel å være)? Og hvorfor chocolate malt?

Og så en av kjepphestene mine: Bruker du vanlig kandisukker, altså det som kommer i "steinform"? Det er de i så fall ikke noe poeng i. Om du vil ha lyst sukker kan du bruke vanlig farin, det gir samme effekt og koster mindre. dersom du ønsker mørkt sukker som gir smak, bør du bruke mørk kandisirup (scroll litt ned på siden i linken), som er det belsgiske bryggere bruker, gjerne i blanding med vanlig hvitt sukker.
OG er o.k. for en tripel. Hvis jeg får FG 1010 blir det 8.3 % plus .4 fra bottelsukker. Jeg trenger en litt minder sterk  ;Døl her.

Jeg bruker farin. Men beercalc.dk kjenner ikke det.

Chocolademalt bruker jeg får å få litt mørker gull farge. Men her er det bare leke rundt. Kanskje ikke noe poeng.

Bestillte mørk kandisukker til Belgisk dubbel som er neste brygg.
 
Huub skrev:
OG er o.k. for en tripel. Hvis jeg får FG 1010 blir det 7.2 % plus .4 fra bottelsukker. Jeg trenger en litt minder sterk øl her.

Jeg bruker farin. Men beercalc.dk kjenner ikke det.

Chocolademalt bruker jeg får å få litt mørker gull farge. Men her er det bare leke rundt. Kanskje ikke noe poeng.

Bestillte mørk kandisukker til Belgisk dubbel som er neste brygg.

Ok, skjønner. Lurt å bruke dehusked til "farging" av ølet!

Har du bestilt kandisirup eller rock candy? det er det siste jeg mener er svindel... Det gir kun mikroskopisk smak, mens sirupen bidrar med ganske mye.
 
hm, bestillte gjenom dagligvareforetning altså rock candy. Pris 19,50 per 500 gr (innkjøpspris skal jeg betale)

jeg vil ikke ha det først og fremst for smaken men det skal bidra til farge. tenkte ikke over smak på mørk sukker.


målte forresten 1071 nå. å tilsette 500 g sukkerlake eller 500 gr honninh etter hovedgjæringen er enda muglig men skal tenke over det.
 
Fikk i dag 12 ganger 500 gramm kansis fra Dan Sukker, og den ser ganske brukbart ut.

...
Stor Brun Kandis
Stor Brun Kandis er ekstra store sukkerkrystaller som er fremstilt gjennom en svært langsom krystalliseringsprosess. Den brune fargen og aromaen er et resultat av at sukkeret under varmebehandling har dannet velsmakende karamellstoffer uten ekstra tilsetninger.
Stor Brun Kandis er utmerket som smakstilsetning i varme drikker.
...
http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=335&ProductPage=1&ProductID=7414&GroupID=481

Jeg skal sikkert bestille sirup også for å sammenligne  :biersmile:
 
Mye info om honning i øl på www.nhb.org

blant annet et artikel om honning og hjemmebrygging her:
http://www.honey.com/downloads/home_brew.pdf
 
Tilbake
Topp