Lars skrev:Har brukt honning ved et par anledninger, hvor den siste gangen var den med absolutt mest spennende resultat.
Da brygget jeg et krydderøl (tilsatte ulike julekrydder mot slutten av kokingen), og etter noen dager med gjæring, tilsatte jeg ca 1kg honning per gjæringskar (25 liter).
Det gav et utrolig kraftig honningpreg både i smak og aroma, og selv om jeg enda etter et par år synes ølet er godt og spennende, kunne jeg nok tenkt meg å brukt en vesentlig mindre mengde (f.eks 1/2 eller 1/4 av det jeg gjorde). Jeg lot ølet få gjære ut 5-6 dager, før jeg åpnet gjæringskaret og tilsatte honningen, som kun var varmet litt i spannet for å få den flytende nok. Dette for å unngå nettopp det Freddy sikter til, i forhold til å miste smak og aroma ved koking.
Edit: Rettet et par leif.
Torvald skrev:Tilsatte du honningen i primærkar? isåfall Korleis fikk du blanda honningen godt ut uten å røre opp gjær og trub?
Torvald skrev:Tilsatte du honningen i primærkar? isåfall Korleis fikk du blanda honningen godt ut uten å røre opp gjær og trub?
arve.thue skrev:Ja det kan være riktig det du sier om honning men det må vel da gjelde den typiske norske honningen som krystalliserer? Den flytende honningen med høyere fruktose forblir jo flytende. Honning har jo også lav pH noe som gjør honningen til et vanskelig sted å overleve for bakterier. Om jeg husker rett så er vel pH mellom 3 og 4 på honning. Brød bakt med honning holder seg ferskt og unngår muggel kjempelenge.
Nei jeg ville ikke vært redd for å teste ut honning i øl. Om noe er jeg sikker på at ølet vil bli mer motstandsdyktig mot infeksjoner.
arve.thue skrev:Skeptisk. Om det var slik så ville jo ikke honning vært antiseptisk, da ville jo honningen vært en bakteriebombe der alt mulig rart levde og formerte seg. Det er jo ikke tilfelle. Honning brukes jo ennå i mange land som desinfisering fra alt av brannskader til sårskader.
Sjekker honningsentralen slikt?Bernts skrev:Honning som øl, blir ikke renere enn utstyret som foredler den. Så bruk ikke honning fra private honningprodusenter med mindre du er sikker på at stikkemaskin, slynge og sil er rengjort skikkelig på forhånd., Med honning fra Honningcentralen er ikke dette noe problem,da er det bare å klæsje oppi.