Hop strainer

hop%20filter.jpg


Har en del pellets i kjølen som må brukes opp i en IPA om ikke så altfor lenge, men vi har ikke noe filtreringssystem for pellets. Blomst takler vi men med pellets trøbler det meste :)

Kom over denne Hop strainer'en som er avbildet ovenfor. Er det noen som har forsøkt å lage noe slikt her på forumet?

Jeg og mine to kompanjonger er udugelige når det kommer til å finne deler og mekking/bygging (men ikke brygging:)(!)). Men jeg tror vi fint skal kunne lage en hop strainer hvis vi får tak i de forskjellige elementene.

Av grunner som ikke kan skyldes annet en latskap lurer jeg derfor på om noen kan hjelpe oss med hvor man kan få kjøpt en slik netting som er på bildet eller hva slags type det er...kan myggnetting/saftnetting fungere mon tro?

På forhånd takk, de andre skal vi nok fint finne selv ;)
 
Myggnetting må vel nesten være i rustfritt, den er dyr, > 1500,- Men her er det vel BH pose eller gas, fåes i stoff/symaskinbutikker og koster ikke noe.

Funderer selv på et system for hel blomst, kanskje en rustfribeholder laget av biter fra en VVB med grove hull som bare slippes ned i kokekjelen og heises opp for å fylle på mer, eller to tre stykker for å slippe å fylle etter, noen synspunkter fra de som vet bedre ?

Pellets slipper jeg rett i kjelen og det lille som følger med i gjæringskaret (konetank med bunntapping) skader vel neppe, noen synspunkter fra de som vet bedre ?

Prøvde å ha hel humle i foodprosessoren for å lage det så fimalt som mulig, det ble bare tette rør som ved hel humle og kan nesten føyes til tabbekvoten.

Hvorfor ett system for hel humle og ett for pellets, jo fordi jeg noen ganger får hel humle selv om jeg alltid bestiller pellets.

Verden hadde vert enklere viss vi hadde en oversikt over humlesystemer, kokesystemer, meskesystemer osv. da hadde det vert enklere for de som begynner med brygging å bestemme seg for ett system.
 
Store BH-vaskeposer burde være greie.
Ulempen med dette er at du må fjerne denne før du legger i spiralkjøleren (den skal koke med noen minutter for desinfisering). På samme tidspunkt vil du gjerne koke smak- og aromahumlen.
Hva med vanlige BH-vaskeposer rett oppi kokeren? ^-^
 
Vi har to el gryter som brygger 20l hver. I dette tilfellet skal vi bruke humlepellets i den ene gryta og blomst (som vi vanligvis gjør) i den andre. Så da kan kobberspiralen være i gryta med humleblomstene. :)

Vi har brukt BH poser i den ene gryten, da vi ikke har fått laget en silfunksjon til denne ennå, men jeg frykter at de ikke er finmasket nok til å holde på pelletsen...kjenner du noen merker som holder på pellets? :)
 
Har brukt både bh-poser og humlepunger av bomull i lengre tid, etter å ha tettet badekaret med humle ved vasking av bryggeutstyret forrige vinter.
Før jul forsøkte vi en dag med humlepunger, en dag uten, og humleutbyttet var betydelig større når humla fikk koke fritt.
Dette selv om vi forsøker å gi god tumleplass i humlepungene. Vi vurderer derfor et eller flere større "humlebur" eller liknende,
hvis vi ikke finner en god måte å få silt eller skilt dette bedre ut ved bunnfelling eller liknende når kokekaret tømmes. Bruker både pellets og blomster.
Tar gjerne imot tips på dette.
 
indsi.jpg


Man kan vel også bruke en slik, hvis man bruker elgryter. Noe lignende kan vel mekkes til andre kokekjeler..
 
Ikke dum til mindre kjeler!

Driver også med 150 liter kokekar (med stang for festing av motoriserte rørepinner på midten), der det nok må spesiallages enda mer...
Tror det er viktig at humla får kontinuerlig god gjennomstrømning av vørter under kokingen, mens den ligger relativt fritt i kokekaret.
 
Torstein skrev:
Vi har to el gryter som brygger 20l hver. I dette tilfellet skal vi bruke humlepellets i den ene gryta og blomst (som vi vanligvis gjør) i den andre. Så da kan kobberspiralen være i gryta med humleblomstene. :)

Vi har brukt BH poser i den ene gryten, da vi ikke har fått laget en silfunksjon til denne ennå, men jeg frykter at de ikke er finmasket nok til å holde på pelletsen...kjenner du noen merker som holder på pellets? :)

Hei Torstein.

Jeg kjøpte en liten og en stor vaskepose i CUBUS, og de er relativt finmasket. Men uansett ble det noe fritt humlepelletsgrums i vørteren i kokekjelen. Har også lest her inne at Lindex har noen finmaskede poser, men har ikke sett dem.

Tror heller ikke standard myggnetting er fint nok til å fjerne alt, men det vil helt sikkert gjøre sitt til at hevert, slanger og sluk ikke tetter seg.
 
Må si meg enig med Oddvar Demmo her.

Det finnes ikke noe som i vesentlig grad holder humle fra pellets tilbake, og den har en utrolig
evne til å tette det meste. Jeg lar den gå i kjelen sammen med vørt og stryker sil-nettingen med
bryggesleiva for å gi vørten passasje ::) Sier seg selv at fragmenter av humla blir med i gjærspannet :D
Uansett bunnfaller dette og legger seg fint sammen med gjærkaka.
Spørsmålet blir vel om vi ikke får litt "dryhopping" som følge av dette? Nåja noe utvasket er den jo. . . .

Har stort sett benyttet hel blomst i senere tid. Den gir ikke "kladd" i siler etc.
 
Apropos BH-poser: jeg bruker disse og døm tåler sjølvsagt koking men hva med næringsmiddelgodkjenning som finnes ikke på disse? Jeg tenker på maling på glilåset for eks.
Noen kjemikere som har peiling?

:brygging:
 
Tilbake
Topp