HopShot

Er det noen her som har erfaring med å bestille HopShot CO2 extract? Finner ingen norske nettbutikker som har dette. Tenkte å lage noe Heady Topper lignende, og i denne brukes det ingen humle i kok, kun Hopshot til ønsket IBU.
 
Hvilken forskjell utgjør dette kontra feks Magnum på 60 min til ønsket ibu? Noen erfaringer?
 
Har ingen erfaringer selv, men i følge John Kimmich gir CO2 ekstrakt en renere bitterhet, uten de beske gressaktige aromaene man ofte får med humle som kokes over lengre tid.
 
Har ingen erfaringer selv, men i følge John Kimmich gir CO2 ekstrakt en renere bitterhet, uten de beske gressaktige aromaene man ofte får med humle som kokes over lengre tid.

Vær klar over at det finnes to ulike metoder for å lage humleekstrakt med CO2. Brukes det flytende CO2 ved lav temperatur, får du et resultat som gir mer oljer og aromastoffer enn ved bruk av superkritisk CO2 på høyere temperatur. Disse gir ikke lik smak til ølet.

Hopshot er laget med flytende CO2, og ligner mest på normal humling.
 
Jeg brygga en klone av Heady Topper og brukte hop shot. Jeg bytta litt andre humler for å rydde i humlelageret, men denne ølen ble vel den reneste jeg noensinne har brygget på humlesmak. Utrolig behagelig humle til tross for at det er MYE humle i den. Kunne vært moro å sammenligne med normal bitterhumle. "in the name of science".
 
Tilbake
Topp