Høres dette ut som en grei fremgangsmåte?

Jeg har bygget om bryggeriet mitt litt, og hadde satt pris på litt innspill angående tenkt fremgangsmåte.

Jeg brygger med herms oppsett, og har økt kapasiteten til ca 170 liter. Etter endt kok tenkte jeg å pumpe varm vørter gjennom motstrømskjøleren som vanlig, men i stedet for å fylle rett i gjæringstanken og så flytte den til gjæringsrommet, så vurderer jeg å la gjæringstanken stå på gjæringsrommet og heller pumpe den kjølte vørteren direkte inn der for å slippe å flytte den etterpå. Det er ca 5-6 meter fra utløp kjøler til tanken på gjæringrommet, så jeg tenkte bare å bruke en egnet slange til dette formålet.

Hørest det greit ut?

Jeg skal gjære på gamle varmtvannsberedere så de tåler litt trykk, for jeg tenkte å prøve å øke trykket i gjæringstanken mot slutten av gjæringen for å både muligens karbonere litt og forhåpentligvis ha nok trykk i tanken til å flytte dette fra gjæringstanken til lagringstanken, som også er varmtvannsberedere og står på et kjølerom 5-6 meter unna.

Vil dette funke?

Eventuelt kan jeg pumpe fra gjæringstanken til lagringstanken med en liten kinapumpe, noe jeg har gjort med hell tidligere.

Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger og innspill, tips o.l.

Takk

Pumpe 5-6 meter går fint så lenge det ikke er for stor høydeforskjell...vi gjør det samme..(etter nedkjøling)

Vi skal gjøre noe det samme som deg og vi kommer til å trykke med co2 over til lagrings tank..
Er gjærings tanken ganske full vil ikke trykket du har på tanken være nok til å trykke alt over..

Har du trykk på gjærings tanken så blir det muligens litt krøll å bruke pumpe.du må enten slippe luft eller co2 inn på gjærings tanken så pumpa ikke suger vakuum i tanken og ikke klarer å pumpe noe når trykket er nede på 0.....

Har du plass til en tom 200l tank feks. som du bygger opp trykk i fra gjærings tanken på denne så skulle du kanskje ha nok til å trykke fra gjærings tanken til lagrings tanken..Hvor høyt trykk du trenger vet jeg ikke men skulle greit få 1-2 bar på 200 literen fra gjæringen..

Tror faktisk vi må prøve dette sjøl :) spare co2..

Pumpe 5-6 meter går fint så lenge det ikke er for stor høydeforskjell...vi gjør det samme..(etter nedkjøling)

Vi skal gjøre noe det samme som deg og vi kommer til å trykke med co2 over til lagrings tank..
Er gjærings tanken ganske full vil ikke trykket du har på tanken være nok til å trykke alt over..

Har du trykk på gjærings tanken så blir det muligens litt krøll å bruke pumpe.du må enten slippe luft eller co2 inn på gjærings tanken så pumpa ikke suger vakuum i tanken og ikke klarer å pumpe noe når trykket er nede på 0.....

Du har et godt poeng der med trykk i tanken og pumpe. Det var bare for å slippe å "sløse" med CO2 for å flytte det til lagringstank at jeg ville pumpe det. Da har jeg to alternativ slik jeg ser det. Enten gjære uten trykk og pumpe det, eller gjære under trykk og bruke CO2 for å flytte det. Da er spørsmålet, hva bruker mest CO2?? Flytte et "halvkarbonert" øl og etterkarbonere, eller karbonere "dødt" øl? :)

Er du nøye med trykk reguleringen så kan du ha det så og si ferdig karbonert når det er ferdig å gjæringen..Har gjort det på et 2 lager øl..

Fikk mye å tenke på nå (som vanlig) :) først så må jeg få fikset trykkregulatoren min, den er helt på tryne. Så må jeg finne ut hvordan jeg skal justere den underveis i gjæringsprosessen for at det skal bli optimalt. Litt kjipt å "kvæle" gjæren :)

Hvis jeg ikke er helt på jorde her nå, så kom jeg frem til at for å flytte 200 liter øl fra en tank til en annen ved 1 bar, bruker jeg 800 gram CO2. Og med min 30 kg flaske, så har jeg da litt å gå på :) men 1 bar er vel litt i overkant mye til å flytte det med ;)

Kvele den gjør du nok ikke..
Vi har en slange fra trykk regulatoren ned i en flaske med vann.. når boblingen starter å avta justerer vi opp trykket di neste dagen...

Selv om man ikke kveler den, så er gjær ikke glad i for høyt trykk, kan stresse gjæren om den jobber under høyt trykk

Tilbake
Topp