Hornindal kveik

Skal prøve meg på å brygge med kveik, "alle" gjør jo det for tida [emoji16]

Har fått tak i Hornindal.
Hva er gjæringstiden på denne?
Kan den tappes og trykksettes på fat så fort den er ferdig gjæret (etter CC)
Ved hvilken temperatur bør denne pitches og gjæres?
Når kan jeg høste denne, og er det topp eller bunnhøsting som gjelder?
 
Ikke for å være ekkel, men det er i alle fall 7 forskjellige kjente kveik fra Hornindal, og de har til dels ganske forskjellig profil. Pitch temp kan være forskjellig, og tiden det tar før den gjør seg ferdig kan være forskjellig.
Alle kan topphøstes (etter ca 20 og 40 timer, eller når du ser det er noe å høste).
Kveik flokkulerer generelt seilt ekstremt fort, så CC burde være unødig. Bare å kegge og servere. Husk å ta den noen gode glass rett fra gjæringskaret/gilen og - da er det best :)
Se på linken her for mer info om de forskjellige kveikene:
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html
PS! Om du ikke vet hvilken horniandalskveik du har hadde jeg pitchet og latt det gå på 30 grader. Men jeg hadde ikke delt det videre uten å vite hva man faktisk deler
 
Ikke for å være ekkel, men det er i alle fall 7 forskjellige kjente kveik fra Hornindal, og de har til dels ganske forskjellig profil. Pitch temp kan være forskjellig, og tiden det tar før den gjør seg ferdig kan være forskjellig.
Alle kan topphøstes (etter ca 20 og 40 timer, eller når du ser det er noe å høste).
Kveik flokkulerer generelt seilt ekstremt fort, så CC burde være unødig. Bare å kegge og servere. Husk å ta den noen gode glass rett fra gjæringskaret/gilen og - da er det best :)
Se på linken her for mer info om de forskjellige kveikene:
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html
PS! Om du ikke vet hvilken horniandalskveik du har hadde jeg pitchet og latt det gå på 30 grader. Men jeg hadde ikke delt det videre uten å vite hva man faktisk deler
Langt i fra ekkel, folkeopplysning til en amatør det du skriver! [emoji106]
 
Raftevold er "vår" kveik som har vore i bruk i eit eldhus i Innvik i ca 30 år, men den kom opphaveleg frå Hornindal. Den tek ca 3 dagar på 30+ grader. Når det er sagt så gjærer dei ulike Honndalskveikane ganske likt, men dei tek ulike retningar, og enkelte stammar kan ta over, feks smakte eg ein kveik der røyk-stammen hadde teke kraftig over, da kan det vere lurt å blande inn litt anna kveik. Behandlar du kveiken din fint kan den etter nokre år ta etter di bryggepersonlegheit, så det er berre å vere tålmodig.
 
Tilbake
Topp