høste gjær fra flaske

Skal prøve meg på en delirium tremens og planen er å høste gjær fra flaske, problemet er at jeg ikke vet hvor mye gjær jeg da starter med og dermed er det vanskelig å vite hvor mange ganger jeg skal steppe opp, hva er verst, ha for lite gjær eller ha for mye gjær? finnes det tabeller som synser seg frwem til ca hvor mye gjær man kan forvente at det er igjen?.
 
Mange variabler der, tror det er omtrent som med slurry. Ville også prøvd å sjekke om de bruker egen gjær til karbonering hvilket ikke gir deg den gjæren du er ute etter.
 
Der strides i de lærde, men cloner høstet på gjæren fra flaske har gitt meget gode resultater på andre siden av dammen så da prøver vi, litt morro å høste gjær også, men er lite hjelp å få på forumet her, ingen som har høstet gjær fra flaske før?
 
Har sett flere artikler om det men husker ikke hvor. Du må iallfall lage over 5 step med startere. Om du får tak i et ml mål kan du la slumpen bunnfelle i den så vet du hvor mye du har.
 
Glenn skrev:
Har sett flere artikler om det men husker ikke hvor. Du må iallfall lage over 5 step med startere. Om du får tak i et ml mål kan du la slumpen bunnfelle i den så vet du hvor mye du har.

Lurt! Så var det bare å finne et skjema på det
 
Hei, har høstet gjær fra flaske mange ganger. Starter først med noen ml vann og noen gram dme. Dette heller jeg rett i flasken etter kok og kjøl. Rister oksygen i den. Etter den er utgjæret, noe som er litt vanskelig å vite på grunn av liten aktivitet i begynnelsen, dobler jeg opp til jeg når piche mengde(4-5 ggr). Tilsetter etterhvert gjærnæring. De første opptrappingene kjører jeg med lite mengde dme, og øker mengden etterhvert.
Veldig viktig med god hygiene!
 
aphex79 skrev:
Hei, har høstet gjær fra flaske mange ganger. Starter først med noen ml vann og noen gram dme. Dette heller jeg rett i flasken etter kok og kjøl. Rister oksygen i den. Etter den er utgjæret, noe som er litt vanskelig å vite på grunn av liten aktivitet i begynnelsen, dobler jeg opp til jeg når piche mengde(4-5 ggr). Tilsetter etterhvert gjærnæring. De første opptrappingene kjører jeg med lite mengde dme, og øker mengden etterhvert.
Veldig viktig med god hygiene!

Takker, da tror jeg at fremmgangsmåten er rimelig grei. Er bare dette med å vite hvor mye gjær man faktisk har.
 
aphex79 skrev:
Der har jeg nok bare satset og synset..  :biersmile:

Blir jo fort til det, men halve morroa er jo å vite nøyaktig hva man gjør:) kan jo selvfølgelig gå til innkjøp av microskop og telle, men frem til kontoen godtar det hadde der vært ok med en pekepinn.

Men om man produserer gjær og har det i et måleglass, blr det vel være en viss mulighet for å finne ut ca hvor mange billioner celler man trenger
 
Du får gjøre en kvalifisert synsing, på de fleste kalkulatorer kan man legge inn "viability" som på 100% er 1 million celler pr ml på fersk kjøpegjær.
Når du stepper opp flere ganger vil jeg tro du har minst det, om ikke mer. Så har du antagelig minst 10% andre substanser enn gjær etter bunnfelling/dekantering.
Jeg vil tippe ca. 100ml før siste starter på sånn ca. OG 1.055/20 liter er innenfor, men det blir gjetning.
Prøv deg frem på mr.malty.com
 
Men den delirium syns jeg er diskutert i forumet før. Tror det kom frem at det er brukt 3 forskjellige gjærstammer, 2 til gjæring og en til karbonering..
 
aphex79 skrev:
Men den delirium syns jeg er diskutert i forumet før. Tror det kom frem at det er brukt 3 forskjellige gjærstammer, 2 til gjæring og en til karbonering..

Stemmer, er noen oppskrifter der man gjør det også, men uten helt å vite hvilke gjær de bruker. Men tester med høsting av gjær har vist gitt utrolig bra resultat og tilnermet likt ressultat som orginalen så da prøver jeg det først:)
 
Ser foresten ut til at en av konas gamle lærere har mikroskop som går til 400x så da blir det nok gjort et forsøk på å telle gjær:)
 
Tilbake
Topp