Høste gjær fra gjærstarter.

På mitt forrige brygg lagde jeg litt større starter enn nødvendig, for å ta vare på litt til en senere anledning.
Starteren var 2l, og jeg helte av 0,5 liter i et glass som jeg tok vare på. Det la seg et fint gjærlag på bunnen av glasset etter et døgn i kjøleskapet.
Er det mulig å finne ut ca hvor mange gjærceller det er i glasset? Og hvor mange generasjoner er det egentlig vanlig å ta vare på før man kjøper ny gjær?

Det er ikke mulig uten mikroskop. No chance.

Antall generasjoner spørs på hvordan du høster, behandler og bruker gjæren.

Neivel. Er det ikke engang mulig å trekke noe info ut av mengden som er flokkulert? Ser jo noen som pitcher slurry. Hvordan kalkulerer de?
Er det noen andre som gjør dette?

Nei. Det er ikke det. Du kan gjette, og ballparke, for en repitch funker det. Men du kan ikke få et passe akkurat tall siden du ikke vet hvor mange av cellene som er døde eller hvor mye av det som er trub.

Å pitche slurry er gjetting, selv om du bruker kalkulator (mr malty).

Tja, det jeg gjør er at jeg legger inn de verdiene jeg skal ha til et brygg i mr malty, så manipulerer jeg tallene til jeg får 1 milliard celler mer enn jeg trenger.
Noterer meg hvor mye starteren vokser i størrelse, la oss si 1 liter.
Når starteren er ferdig heller jeg den literen rett av miksern og bruker resten i brygget.
Det jeg har helt av merker jeg med dato og regner det som ett ferskt rør med gjær, neste gang jeg trenger gjæren legger jeg høstedato inn i malty.

Gjærkaka går i søpla, jeg vasker ikke gjær;)

Nemlig. Det er vaskingen jeg også vil unngå. Jeg synes det er mye enklere å lage større starter. Skal prøve din metode fremover. Hvis det fungerer så er det knall. Så mye enklere. :)

Maltekstrakt gir jo trub det og. Det er ikke 100% fermenterbart. Så ca 25% av maltekstrakten ligger igjen, som vi da kan definere som trub.

Men av det jeg har forstått, så hadde du pitche annerledes hvis du hadde hatt mulighet for å telle. Mr.Malty er bare en kalkulator hvor input-verdiene er i ml når det kommer til slurry. Ofte ender man opp med overpitch, er min erfaring iallefall. Jeg har sluttet å bruke den og pitcher slurry på øyemål, funker like fint. Har en us-05 stamme gående som er husgjæren som jeg har brukt over ett år. Er det et større øl så sikrer jeg meg og over pitcher, ved mindre øl så bruker jeg anledningen til å produsere flere datterceller og pitcher litt tightere. Måten jeg "måler" på er å se på aktiviteten da jeg ikke har midler for å telle. Gjæren jobber til den dag idag veldig godt og gjør jobben sin. Noe høyere attenuasjonen og en smule lavere flock.

Jeg lager også store startere for å unngå vasking. Har sett noen videoer fra produsentene, men finner dem ikke nå....
Der ble det vel sagt at man kunne gjenbruke ubegrenset dersom man var renslig. Ved vasking vil man plukke med seg urenheter over tid.

Enklere renhold er jo også et stort poeng. Når man høster gjæren tidligere i prosessen er det jo mindre sjanse for å dra med seg rusk.

Enklere renhold er jo også et stort poeng. Når man høster gjæren tidligere i prosessen er det jo mindre sjanse for å dra med seg rusk.

Ja og tja. Hvis man topphøster så må man alltid skimme av etter ca en dag eler to. Hvis man har et relativt normalt gjæringsforløp så har man krausen på dette tidspunktet. Gjæren drar med seg det meste av humle og trub til overflaten som har blitt med over i karet.

Høster man så tidlig får man med masse gunk. Og for å ikke nevne masse luft, som da altså er uinteressant, det er bare skum.

Hvis man topphøster er jeg enig, derfor jeg booster startere, som du sier vil det bli med 25% trub fra malten, men det blir en veldig liten mengde og antall celler blir fortsatt ca 1 milliard. Malty fører nok til litt overpitching, men det tror jeg er helt ok.
Min tanke er at hver eneste gjær jeg kjøper, kloner jeg og setter i skapet.

Hvis man topphøster er jeg enig, derfor jeg booster startere, som du sier vil det bli med 25% trub fra malten, men det blir en veldig liten mengde og antall celler blir fortsatt ca 1 milliard. Malty fører nok til litt overpitching, men det tror jeg er helt ok.
Min tanke er at hver eneste gjær jeg kjøper, kloner jeg og setter i skapet.

Det er en fin måte å få en pakke til å vare litt lengre. Hvis du ikke vil lage en hus-stamme så er dette veien å gå synes jeg.

Hadde vært morsomt å dyrke en egen husstamme, men føler ikke jeg har nok erfaring til det ennå. Er såpass ny i faget at jeg gjerne vil teste "alt" så det har blitt div amerikansk, belgisk, engelsk og tsjekkisk i skapet. Da synes jeg min måte er en enkel variant som sørger for at det alltid er et utvalg av "fersk" gjær i skapet;)

Hadde vært morsomt å dyrke en egen husstamme, men føler ikke jeg har nok erfaring til det ennå. Er såpass ny i faget at jeg gjerne vil teste "alt" så det har blitt div amerikansk, belgisk, engelsk og tsjekkisk i skapet. Da synes jeg min måte er en enkel variant som sørger for at det alltid er et utvalg av "fersk" gjær i skapet;)

Høster du nok ganger av samme stamme så blir det jo husgjæren din :)

Selv må jeg si jeg er overrasket at min 05 har overlevd så lenge. Jeg er jo bare en hjemmebrygger. Ca 25-30 pitcher. Flaks iblandet litt logikk tror jeg.

Tja, det jeg gjør er at jeg legger inn de verdiene jeg skal ha til et brygg i mr malty, så manipulerer jeg tallene til jeg får 1 milliard celler mer enn jeg trenger.
Noterer meg hvor mye starteren vokser i størrelse, la oss si 1 liter.
Når starteren er ferdig heller jeg den literen rett av miksern og bruker resten i brygget.
Det jeg har helt av merker jeg med dato...

Det er ganske likt slik jeg gjør det. Lager en større starter enn jeg trenger og heller 2 x 0,5 liter over i 2 stk lab flasker som (*) jeg har "autoclavet" på forhånd. Pitcher resten av starteren i brygget og lager en ny starter på den ene 0,5 liter flaska og merker den andre med dato + generasjon og lagrer den i keezer'n som holder c.a. 0-2 grader.

Når den andre starteren er klar, cold-crasher jeg den og 2-3 dager senere dekanterer jeg og heller slurryen over i en autoclavet 0,5 liters lab flaske. Ved neste brygg er det da meget enkelt å se hvor mye slurry jeg pitcher ettersom flaskene har ml mål på siden.

(*) =
reagent-bottle-with-screw-cap-250x250.jpg

Selv må jeg si jeg er overrasket at min 05 har overlevd så lenge. Jeg er jo bare en hjemmebrygger. Ca 25-30 pitcher. Flaks iblandet litt logikk tror jeg.

Jeg har 2 flasker med WLP940 som jeg har brukt i nærmere 2 år. Høstet den fra 3 stk 0,33 liters flasker med hjemmebrygg som et eksperiment og bygget den opp med flere startere. Har brukt den i c.a. 13-14 brygg hittil og har enda ikke merket noen tegn til usmaker eller andre problemer. :)

Hv
Det er ganske likt slik jeg gjør det. Lager en større starter enn jeg trenger og heller 2 x 0,5 liter over i 2 stk lab flasker som (*) jeg har "autoclavet" på forhånd. Pitcher resten av starteren i brygget og lager en ny starter på den ene 0,5 liter flaska og merker den andre med dato + generasjon og lagrer den i keezer'n som holder c.a. 0-2 grader.

Når den andre starteren er klar, cold-crasher jeg den og 2-3 dager senere dekanterer jeg og heller slurryen over i en autoclavet 0,5 liters lab flaske. Ved neste brygg er det da meget enkelt å se hvor mye slurry jeg pitcher ettersom flaskene har ml mål på siden.

(*) =
reagent-bottle-with-screw-cap-250x250.jpg
Hvorfor velger du å bruke autoklav istedenfor å bare desinfisere med for eksempel starsan?

Tilbake
Topp